در این قسمت از ایکستراگیم به بررسی بازی A Plague Tale: Requiem یک بازی ویدئویی در سبک اکشن ماجراجویی است که توسط استودیو Asobo Studio توسعه یافته و توسط Focus Home Interactive منتشر شد می پردازیم. این بازی نسخه دنباله ای از عنوان موفق A Plague Tale: Innocence است که در سال 2019 منتشر شد. داستان بازی A Plague Tale: Requiem ادامه داستان بازی اصلی را دنبال میکند. در دنیایی تاریخی و خیالی، شما نقش Amicia De Rune را بازی میکنید، یک دختر نوجوان که با برادر کوچکترش Hugo در جنگلها و شهرهای متهم به ویروسهای مرگبار و قاتل مواجه میشود. این بازی اتفاقاتی که بر اثر آنها دنیای آنها را تغییر میدهد را روایت میکند، با همه چالشهایی که برای زنده ماندن در یک دنیای پر از خطر و بحران پدیدار است. گرافیک بسیار زیبا و جزئیات دقیق، محیطهای گسترده و تاریخی، همراه با داستانی جذاب و معمایی از جمله ویژگیهایی هستند که انتظار میرود این بازی را به یک تجربه گیمینگ فوقالعاده تبدیل کنند:
اطلاعات بازی A Plague Tale: Requiem
ژانر: اکشن ماجراجویی
تاریخ انتشار:۲۶ مهر ۱۴۰۱
پلتفرم ها:ایکس باکس سری ایکس، پلی استیشن 5، PC، نینتندو سوییچ
ناشر بازی:Focus Home Interactive
شرکت سازنده:Asobo Studio
درجه سنی بازی: 18+
نگاهی به بازی A Plague Tale: Requiem
داستان A Plague Tale: Requiem شروع می شود شش ماه پس از وقایع Innocence. هیوگو و آمیشیا مادرشان را نجات داده، فرمانده Inquisition به نام لرد نیکولاس را کشته و زندگی سادهای را شروع کردهاند. اما هنوز نگرانی آمیشیا و مادرش این است که چقدر میتوانند بیماری هیوگو را کنترل کنند. آنها به همراه لوکاس سفری به سمت شهر Provence میکنند، جایی که اعضای گروهی به نام The Order ممکن است هیوگو را درمان کنند. در حین سفر، آمیشیا نهایتاً یکی از اعضای Order را پیدا میکند، اما موشهای طاعون زا به Provence رسیده اند. هیوگو در خوابش به یک جزیره میرود که به نظر میرسد میتواند خودش را درمان کند، اما مادرش و نماینده Order مخالف این سفر هستند و هیوگو را در یکی از مقرهای Order زندانی میکنند. آمیشیا تصمیم میگیرد هیوگو را به جزیره رویاهایش برساند و از دست دیگران فرار کند. این سفری است که سرنوشت آیندهای نامعلوم را برای آنها دارد. به نظرم قسمت جذابی از A Plague Tale: Requiem داستانش است. داستانی که به زیبایی و هنری نوشته شده و لذت میبرید که از آن بیشتر بدانید. همچنین باید کارگردانی بینقص Kevin Choteau را نیز تحسین کرد. در طول بازی با صحنههای تاثیرگذار و چشمنوازی روبهرو میشوید که به خوبی و خوشبختانه تصویرسازی و خوبی از شرایط را نشان میدهد. از اینکه تصمیم گرفتند المانهای نقشآفرینی را اضافه نکنند و با داستان خطی ادامه دهند، واقعاً قدردانی می کنم. پیش از شروع A Plague Tale: Requiem، مجبور شدم Innocence را دوباره تجربه کنم تا بتوانم بهترین شکل ممکن روند جدید را بررسی کنم. اینکه Innocence که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و اصلاً نمیتوانست کسی پیشبینی کند که به این اندازه مورد توجه قرار خواهد گرفت، واقعاً شگفتآور است. Requiem که سه سال بعد منتشر شده، متأسفانه به نسبت قسمت قبلی، تغییرات زیادی ندارد، از جمله در بُعد گرافیکی و مکانیزمهای گیم پلی. مانند نسخه اول، در A Plague Tale: Requiem میتوانید با پیدا کردن قطعات مورد نیاز، سلاحهای خود را ارتقاء دهید. این ارتقاءات قابلیتهای جدیدی را برای شما فراهم میکنند که در ادامه مسیر میتواند بسیار موثر باشند. درخت مهارت نیز اندکی در A Plague Tale: Requiem تغییر کرده است، اما کاربران دیگر نمیتوانند به طور مستقیم مهارتهای خود را بهبود بخشند. آمیشیا در این بازی بر اساس نوع بازی کردن (آیا مخفیاند یا بازیکن بهراهتان میرود) ارتقاء مییابد. از نظر بصری، A Plague Tale: Requiem تفاوت زیادی با Innocence ندارد. مثلاً تنظیمات گرافیکی آن شامل ریتریسینگ نمیشود. اما Asobo Studio اعلام کرده بود که تعداد موشهای حاضر در صفحه به شکل قابل توجهی افزایش مییابد، به عدد ۳۰۰۰۰۰ میرسد! این تغییر بسیار قابل توجه است و واقعاً حجم موشهای حاضر در برخی صحنههای A Plague Tale: Requiem بسیار زیاد است. اما یک سوال مهم پیش میآید، پرفورمنس با این افزایش تعداد موشها چگونه است؟ این موضوع در حال حاضر کاملاً واضح نیست و میتوان آن را از طریق نظرات کاربران در استیم و سایر پلتفرمها متوجه شد. نکته جالب اینجاست که این کاهش در پرفورمنس مربوط به لحظاتی است که موشها دیوانهوار عمل میکنند نه کلیت بازی. بهعنوان مثال، هنگامی که در محیطهای شلوغ شهری قرار میگیرید، کارت گرافیک ممکن است به سقف ۳۰ فریم بر ثانیه برسد. این مشکل بارها و بارها در طول بازی تکرار شده و گاهاً ممکن است به صورت مشکلآوری حس گردد. اما امیدواریم که با انتشار بهروزرسانیهایی، پرفورمنس بازی بهبود یابد، زیرا بسیاری از کاربران درباره افزایش شدید دمای کارت گرافیک خود در حین تجربه بازی اظهار نگرانی کرده اند.
تصاویر محیط بازی پلاگ تیل
نکات مثبت و منفی بازی A Plague Tale: Requiem
از نکات مثبت بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- داستان غنی و جذاب: A Plague Tale: Requiem دارای داستانی جذاب و پرماجراست که با جذابیت و هنری بالا نوشته شده و به بازیکنان اجازه میدهد در دنیای پر از راز و رمزهای خطرناک غرق شوند.
- جزئیات گرافیکی: بازی دارای جزئیات بصری فوقالعادهای است که محیطهای زیبا و جذابی را به تصویر میکشد و تجربه واقعگرایانهای را به بازیکنان ارائه میدهد.
- طراحی صحنهها: صحنههای بازی با دقت بالا طراحی شدهاند و احساسی از تنش و ترس را به بازیکنان منتقل میکنند.
- موسیقی و صداگذاری: موسیقی و صداگذاری مناسبی که با تجربهی بازی هماهنگ شده است و جلوههای صوتی فوقالعادهای را فراهم میکند.
از نکات منفی بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- عدم تغییرات زیاد نسبت به نسخه قبلی: برخی بازیکنان ممکن است احساس کنند که A Plague Tale: Requiem تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبلی خود ندارد و تجربهای جدیدتر ارائه نمیدهد.
- مشکلات پرفورمنس: برخی از بازیکنان گزارش دادهاند که بازی در برخی مواقع با مشکلات پرفورمنسی مواجه میشود، از جمله افت فریمریت و افزایش دمای کارت گرافیک.
- عدم ارتقاء مکانیک بازی: در حالی که برخی انتظار داشتند که مکانیکهای بازی نیز با انتشار نسخه جدید بهبود یابند، اما این اتفاق به طور کامل رخ نداده است و برخی از بازیکنان این موضوع را یک نقطه ضعف میدانند.
- نواقص فنی: برخی از بازیکنان گزارش دادهاند که بازی دارای برخی از نواقص فنی است که تجربهی بازی را تحت تأثیر قرار میدهد، مانند باگها و مشکلات نرمافزاری.