در این قسمت از ایکستراگیم به نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag | پرچم سیاه یکی از نسخههای محبوب و موفق سری Assassin’s Creed است که توسط شرکت Ubisoft ساخته و در سال 2013 منتشر شد می پردازیم. این بازی به دلیل ترکیب موفق عناصر ماجراجویی، دزدی دریایی و داستانسرایی تاریخی، مورد توجه بسیاری از بازیکنان و منتقدان قرار گرفت. داستان Black Flag در اوایل قرن 18 میلادی، دوره طلایی دزدی دریایی، روایت میشود. شخصیت اصلی بازی ادوارد کنوی (Edward Kenway) است، یک دزد دریایی که در ابتدا انگیزههای شخصی و جاهطلبانه دارد اما به تدریج درگیر جنگ میان انجمن حشاشین (Assassins) و تمپلارها (Templars) میشود.
اطلاعات بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag
ژانر: اکشن، ماجراجویی
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۲
پلتفرم ها: PlayStation 4, Nintendo Switch, PlayStation 3, Xbox 360, Xbox One, PC, Wii U
ناشر بازی: Ubisoft
شرکت سازنده: Ubisoft Montreal
درجه سنی بازی: 18+
نگاهی به بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag
در بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag فراز و نشیب های ادوارد کنوی به بزرگی اقیانوس اطلس هست ولی قبل از اینکه به بررسی بازی بپردازیم بزارید به داستان بازی یه سر بزنیم. ادوارد در سال 1693 در یک خانواده فقیر در جنوب ولز به دنیا آمد. پدرش یک سرباز بود که در جنگهای مختلف شرکت داشت و مادرش زنی سختکوش بود که تلاش میکرد زندگی خانواده را تأمین کند. زندگی فقیرانه و سختی که ادوارد در آن بزرگ شد، تأثیر زیادی بر شخصیت او گذاشت و او را به فردی جاهطلب و بیرحم تبدیل کرد.
ادوارد از سنین نوجوانی به دنبال راههایی برای فرار از فقر و کسب ثروت بود. او به کشاورزی و شکار روی آورد، اما این کارها او را راضی نکرد. ادوارد به زودی متوجه شد که دزدی دریایی میتواند راهی برای رسیدن به ثروت و آزادی باشد. این جاهطلبیها باعث شد تا رابطهاش با خانوادهاش، بهویژه مادرش، تیره و تار شود. در نهایت، ادوارد تصمیم گرفت خانه و خانوادهاش را ترک کند و به دریا بزند. ادوارد در جوانی با کارولین اسکات (Caroline Scott) آشنا شد و با او ازدواج کرد. کارولین از خانوادهای مرفه بود و امید داشت که ازدواج با ادوارد باعث شود او یک زندگی آرام و محترم را دنبال کند. اما جاهطلبیهای ادوارد و تمایل او به زندگی دزدی دریایی باعث شد این ازدواج به زودی دچار مشکل شود. کارولین از رفتارهای خطرناک و بیملاحظه ادوارد ناراضی بود و در نهایت او را ترک کرد و به خانه پدرش بازگشت.
بعد از ترک شدن توسط همسرش، ادوارد تصمیم گرفت تا به صورت جدی وارد دنیای دزدی دریایی شود. او به غرب هند (کارائیب) سفر کرد و در آنجا به عنوان دزد دریایی فعالیت کرد. ادوارد به سرعت به عنوان یک دزد دریایی بیرحم و ماهر شناخته شد. او با کشتیهای مختلفی مبارزه کرد و تجربیات زیادی در این راه کسب کرد. این دوره زندگی ادوارد، پایهگذار حوادثی است که در بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag شاهد آن هستیم. در یکی از نبردهای دریایی، ادوارد به طور تصادفی با یک تمپلار به نام دانکن والپول (Duncan Walpole) روبرو شد و او را کشت. ادوارد که از این فرصت استفاده کرد، هویت دانکن را دزدید و تصمیم گرفت از این طریق به ثروت و قدرت دست یابد. این تصمیم او را وارد ماجرای پیچیدهای کرد که در نهایت به تبدیل شدن او به یکی از اعضای حشاشینها انجامید و داستان اصلی بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag را شکل داد.
با پیشروی در بازی، ادوارد متوجه میشود که تمپلارها به دنبال یافتن یک شیء باستانی به نام “رصدخانه” هستند. این رصدخانه قابلیت دیدن هر کسی در هر نقطه از جهان را دارد، و تمپلارها قصد دارند از آن برای کنترل و نظارت بر بشریت استفاده کنند. ادوارد، که همچنان بیشتر به دنبال منفعت شخصی است، تصمیم میگیرد به این جستجو بپیوندد. در طی سفرهایش، ادوارد با اعضای انجمن حشاشین ملاقات میکند. او ابتدا علاقهای به پیوستن به حشاشینها ندارد، اما با گذر زمان و با مشاهده قساوت و خشونت تمپلارها، کمکم به ایدههای حشاشینها علاقهمند میشود. او همچنین با بسیاری از دزدان دریایی معروف آن زمان مانند بلکبرد (Blackbeard) و چارلز وین (Charles Vane) آشنا میشود.
ادوارد در طول بازی تغییرات بسیاری میکند. او از یک دزد دریایی خودخواه و بیاخلاق به فردی تبدیل میشود که به هدفی بزرگتر از خود میاندیشد. وقتی ادوارد در نهایت متوجه میشود که رصدخانه تنها وسیلهای برای کنترل و سوءاستفاده از مردم است، او تصمیم میگیرد جلوی تمپلارها را بگیرد و از این سلاح مرگبار محافظت کند. در پایان بازی، ادوارد موفق میشود تا تمپلارها را شکست دهد و رصدخانه را از دسترس آنها دور نگه دارد. او همچنین با از دست دادن بسیاری از دوستان و همکارانش، از جمله بلکبرد و چارلز وین، متوجه میشود که زندگی دزد دریایی دیگر او را ارضا نمیکند و تصمیم میگیرد به یک زندگی آرامتر و معنادارتر برگردد. در پایان، ادوارد به لندن بازمیگردد و تلاش میکند زندگی جدیدی را آغاز کند. او پسرش هیثم کنوی را به دنیا میآورد که بعدها خود یکی از شخصیتهای کلیدی در داستان Assassin’s Creed III میشود. ادوارد نیز سرانجام به انجمن حشاشین ملحق میشود و تلاش میکند تا در برابر تمپلارها مبارزه کند.
Assassin’s Creed IV: Black Flag یکی از بازیهای فوقالعادهای است که تجربهی جذابی را برای بازیکنان به ارمغان میآورد. از شخصیت اصلی کاریزماتیک و بیخیال گرفته تا نبردهای دریایی فوقالعاده و دنیای باز و گستردهای که برای اکتشاف دارد، همه چیز در این بازی به شکلی جذاب و سرگرمکننده ارائه شده است. ویژگیهای شخصیسازی فراوان برای کشتی و شخصیت اصلی، بازی را شبیه به یک عنوان نقشآفرینی جهانباز کرده و المانهای نقشآفرینی نیز باعث شدهاند که تجربهی بازی بسیار لذتبخشتر شود.
وقتی نسخهی نسل هفتم بازی را کامل تجربه کردم و سپس نسخهی نسل هشتم آن را روی پلیاستیشن ۴ با تخفیف خریدم، تصور نمیکردم که دوباره مثل اولین بار اینقدر از بازی لذت ببرم. تجربهی بازی به قدری لذتبخش بود که مانند دفعهی اول بدون وقفه بازی را به پایان رساندم و همین باعث شد تصمیم بگیرم تا نقدی از تجربهی این بازی در نسل هشتم بنویسم.
داستان بازی ما را به دوران طلایی دزدان دریایی در اوایل قرن هفدهم میبرد و در قالب Edward Kenway، شخصیت اصلی که از بسیاری از اساسینهای دیگر جذابتر و متفاوتتر است، بازی میکنیم. این بازی مانند نسخههای قبلی، در دو دورهی زمانی حال و گذشته روایت میشود. در زمان حال، بازیکن به عنوان یکی از کارمندان شرکت آبسترگو با استفاده از دستگاه آنیموس به تجربهی خاطرات اجداد خود که در نبرد با تمپلارها بودهاند، میپردازد. Edward Kenway که ابتدا به عنوان ملوان در نیروی دریایی بریتانیا خدمت میکرد، پس از پیوستن به دزدان دریایی به مرور زمان به یک اساسین تبدیل میشود.
هرچند داستان بازی نکته خاصی ندارد، اما روایت خوب و اتفاقات متنوعی که در بازی رخ میدهد، آن را از حالت عادی فراتر میبرد. همچنین شخصیتپردازی عالی Edward Kenway و تمرکز بر دنیای دزدان دریایی، جذابیت بیشتری به داستان بازی میبخشد. در نهایت، ترکیب این عناصر با گیمپلی لذتبخش باعث میشود که Assassin’s Creed IV: Black Flag به یکی از بهترین نسخههای این سری تبدیل شود.
Assassin’s Creed IV: Black Flag از لحاظ گرافیکی یکی از برجستهترین عناوین زمان خود بود و همچنان هم بعد از سالها جذابیت بصری خود را حفظ کرده است. این بازی با بهرهگیری از تکنولوژیهای پیشرفتهی آن زمان، توانسته بود دنیای باز و گستردهای را به تصویر بکشد که هر گوشهی آن با جزئیات فراوان و محیطهای چشمنواز پر شده است. بازی به طرز شگفتانگیزی توانسته زیبایی و شکوه دریای کارائیب را با جزئیات فراوان به تصویر بکشد. از جنگلهای سرسبز گرفته تا شهرهای ساحلی و جزایر دورافتاده، همهچیز با دقت و هنرمندی خاصی طراحی شده است. نورپردازی بازی نیز در انتقال حس و حال محیطهای مختلف نقش مهمی داشته و به خوبی تغییرات آب و هوا و ساعات روز را نمایش میدهد.
یکی از نقاط قوت بازی، کیفیت بالای جلوههای بصری مانند موجهای دریا، آتش و انفجارها، و همینطور سایهزنی واقعگرایانه است. این عناصر گرافیکی به خوبی در ایجاد فضایی واقعگرایانه و پرتنش در نبردهای دریایی و خشکی کمک کردهاند. مدلسازی شخصیتها، به ویژه Edward Kenway، با دقت بالا و جزئیات بسیار خوبی انجام شده است. انیمیشنهای نرم و طبیعی حرکات شخصیتها، از جمله در مبارزات و دویدنها، به همراه جزئیات دقیق لباسها و اسلحهها، تجربهای بصری بسیار رضایتبخش را فراهم میآورند.
در نسخههای نسل هشتم، بهینهسازی بازی به خوبی انجام شده است و بازی با فریمریت مناسب و پایدار اجرا میشود. با این حال، برخی مشکلات گرافیکی مانند باگهای کوچک و گاهی افت جزئی در کیفیت بافتها ممکن است در نسخههای اولیه دیده شود، اما این مشکلات به هیچ وجه تجربهی کلی بازی را تحت تأثیر قرار نمیدهد. در مجموع، Assassin’s Creed IV: Black Flag از لحاظ گرافیکی یک بازی بسیار قوی و خوشساخت است که توانسته با خلق دنیای زیبا و پرجزئیات، بازیکنان را به یک ماجراجویی دیدنی و ماندگار دعوت کند.
داستان بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag به شکلی جذاب با واقعیت تاریخی تعامل دارد و با استفاده از دوره تاریخی واقعی «دوره طلایی دزدان دریایی» در اوایل قرن هفدهم، موفق شده است تا واقعیت تاریخی را با عناصر تخیلی و داستانی ترکیب کند. این تعامل میان واقعیت و داستان باعث میشود که بازیکنان در دنیایی غوطهور شوند که هم آشنا و هم جدید است. این دوره از تاریخ واقعی در حدود سالهای 1650 تا 1730 میلادی اتفاق افتاده و شامل فعالیتهای گسترده دزدان دریایی در دریای کارائیب و مناطق اطراف است. بازی به خوبی این دوره را بازسازی کرده و بسیاری از شخصیتها، رویدادها و مکانهای واقعی را به تصویر میکشد. از جمله شخصیتهای تاریخی معروف میتوان به ادوارد تیچ (Blackbeard)، چارلز وین (Charles Vane) و آن بانی (Anne Bonny) اشاره کرد که همگی در بازی حضور دارند و داستانهایی حول محور آنها ساخته شده است.
در حالی که Edward Kenway شخصیت خیالی است، او به عنوان یک دزد دریایی در دنیای واقعی آن زمان قرار گرفته است. تعامل او با شخصیتهای تاریخی و رویدادهای واقعی باعث میشود که داستان بازی به طرز جذابی واقعگرایانه به نظر برسد. کنوی به عنوان یکی از اساسینها، درگیر مبارزهای طولانی با تمپلارها میشود که به طور موازی با داستانهای واقعی دزدان دریایی جریان دارد. داستان در دنیای مدرن نیز ادامه دارد، جایی که بازیکن به عنوان یکی از کارمندان شرکت آبسترگو از طریق دستگاه آنیموس به گذشته سفر میکند. این بخش از بازی به نوعی بیانگر تحقیقات مدرن در مورد تاریخ و DNA است که البته با تخیلی بسیار بالا همراه است. در دنیای واقعی، تکنولوژی مشابهی وجود ندارد، اما ایدهی استفاده از حافظه ژنتیکی برای بازسازی خاطرات پیشینیان، یک تعامل جذاب بین علم و تخیل است.
بازی به شکلی هنرمندانه واقعیتهای تاریخی را با داستانهای تخیلی خود ترکیب کرده است. به عنوان مثال، ادوارد کنوی به عنوان یک اساسین خیالی در قلب رویدادهای تاریخی واقعی قرار میگیرد و از طریق او، بازیکنان میتوانند رویدادهای تاریخی مانند حملات دریایی، نبردها و تعاملات سیاسی آن زمان را تجربه کنند. آهنگسازی بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag توسط آیدین شانک (Aiden Shank) و برایان تایلر (Bryan Tyler) انجام شده است. این دو آهنگساز با همکاری یکدیگر موفق شدند تا موسیقیای بسیار متناسب با فضای دریایی و تاریخی بازی خلق کنند که به تجربهی کلی آن افزوده است.
موسیقی تایلر به طور ویژهای در خلق فضای هیجانانگیز و دراماتیک بازی مؤثر است. او از سازهای مختلف مانند درامهای قوی، ارکستر سمفونی و سازهای محلی کارائیب برای ایجاد تنوع و عمق در موسیقی استفاده کرده است. موسیقی او به خوبی با تم دزدان دریایی و فضای کارائیب همخوانی دارد و به تجربهی داستانی و گیمپلی بازی عمق میبخشد. ملودیهای شاداب و پرانرژی به خوبی با صحنههای اکشن و ماجراجویانهی بازی ترکیب شده است. شانک در کارهای خود به موسیقی سنتی و فولکلوریک کارائیب توجه زیادی داشته است. استفاده از سازهای بومی و تکنیکهای موسیقایی محلی به موسیقی بازی حال و هوای اصیل و محلی داده است. موسیقی در Assassin’s Creed IV: Black Flag نقشی کلیدی در ایجاد حس و حال بازی دارد. آهنگهای پرانرژی و حماسی در صحنههای اکشن و درگیریها، و ملودیهای ملایم و آرامشبخش در زمانهای استراحت و اکتشاف، به بازی روح و جان بخشیده است.
تصاویر محیط بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag
نکات مثبت و منفی بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag
از نکات مثبت بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- دنیای وسیع: بازی دنیای وسیع و زیبای کارائیب را به تصویر میکشد که شامل جزایر متعدد، شهرهای تاریخی، و دریاهای بیپایان است. این گستردگی به بازیکنان اجازه میدهد تا به راحتی در محیطهای مختلف کاوش کنند.
- اکتشاف آزاد: بازیکنان میتوانند به راحتی از طریق کشتی خود در دنیای وسیع دریایی جستجو کنند و به مکانهای دورافتاده و ناشناخته سفر کنند.
- گیمپلی دریایی: نبردهای دریایی در این بازی یکی از نقاط قوت اصلی آن هستند. کنترل کشتی، ارتقاء آن، و انجام ماموریتهای دریایی به طرز سرگرمکننده و واقعگرایانهای طراحی شده است.
- جزئیات دقیق: طراحی دقیق کشتیها و ساز و برگ نبردهای دریایی به تجربهی بازی عمق و واقعگرایی افزوده است.
- ادوارد کنوی: شخصیت اصلی بازی، ادوارد کنوی، به خوبی طراحی شده و دارای ویژگیهای شخصیتی جذاب و منحصر به فرد است. رفتارهای او به عنوان یک دزد دریایی و اساسین به خوبی به تصویر کشیده شده است.
- شخصیتهای جانبی: شخصیتهای دیگر بازی، مانند دزدان دریایی مشهور و رهبران محلی، به داستان عمق و واقعیت بیشتری میبخشند.
- گرافیک بالا: گرافیک بازی، با توجه به زمان عرضه، از کیفیت بالایی برخوردار است و محیطهای طبیعی و شهری به خوبی طراحی شدهاند.
- موسیقی: موسیقی متن بازی به خوبی با فضای دریایی و تاریخی آن همخوانی دارد و به تجربهی کلی بازی عمق میبخشد.
- کشتی و شخصیت: بازیکنان میتوانند کشتی و شخصیت خود را با استفاده از امکانات مختلف شخصیسازی کنند، که به بازی جذابیت و تنوع بیشتری میدهد.
از نکات منفی بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- باگهای فنی: برخی مشکلات تکنیکی و باگها در بازی وجود دارند که ممکن است تجربهی گیمپلی را مختل کنند. این مسائل به ویژه در نسخههای اولیهی بازی مشاهده میشود.
گیم پلی بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag