در این قسمت از ایکستراگیم به نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Brotherhood | کشیش قاتل : پیمان برادری یک بازی ویدیویی در سبک اکشن-ماجراجویی است که توسط شرکت Ubisoft ساخته و منتشر شده است می پردازیم. این بازی سومین عنوان اصلی از سری بازی های Assassin’s Creed و دنبالهای مستقیم بر بازی Assassin’s Creed II محسوب میشود. بازی در نوامبر ۲۰۱۰ برای کنسولهای پلیاستیشن ۳ و ایکسباکس ۳۶۰ و در مارس ۲۰۱۱ برای رایانه های شخصی منتشر شد.
اطلاعات بازی Assassin’s Creed: Brotherhood | کشیش قاتل : پیمان برادری
ژانر: اکشن، ماجراجویی
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۹
پلتفرم ها: PS3، Xbox360، PC،Mac
ناشر بازی: Ubisoft
شرکت سازنده: Ubisoft Montreal
درجه سنی بازی: 18+
نگاهی به بازی Assassin’s Creed: Brotherhood | کشیش قاتل : پیمان برادری
در سرزمینهای کهن ایتالیا، در دل شهر پر رمز و راز رم، حماسهای بزرگ رقم میخورد. اینجا، جایی که سایهها بر روشنایی غلبه میکنند و خیانتها همچون خنجری در دل فرو میروند، داستان قهرمانی آغاز میشود که نامش در تاریخ حک خواهد شد: اتزیو آئودیتوره دا فرینتزه. اتزیو، مردی از خانوادهای بزرگ و شریف، پس از سالها مبارزه با شوالیههای معبد و انتقام گرفتن از قاتلان خانوادهاش، اکنون به یک استاد قاتل تبدیل شده است. اما سرنوشت او را به رم میکشاند، جایی که خانوادهی شیطانی بورجیا با دسیسههای شوم خود بر شهر حکم میرانند. رهبری این خاندان در دستان سیاه چزاره بورجیا و پدرش رودریگو بورجیا است. چزاره، با طمع و بیرحمی، در پی سلطه بر تمام ایتالیاست.
در آغاز این حماسه، اتزیو به همراه متحدانش به روستای مونتریجونی بازمیگردد، اما آرامش آنان دیری نمیپاید. چزاره با ارتشی عظیم به روستا حمله میکند، دیوارها را فرو میریزد و خانهها را به آتش میکشد. در این نبرد خونین، اتزیو مجبور به عقبنشینی میشود، اما در دلش شعلهای از انتقام میسوزد. اتزیو، به همراه متحدانش، به قلب رم بازمیگردد تا چزاره و خاندان بورجیا را به زیر بکشد. او با مهارت و زیرکی، گروهی از قاتلان وفادار را گرد خود جمع میکند، آنان را آموزش میدهد و به ماموریتهای خطرناک میفرستد. هر یک از این قاتلان، با ایمان به اتزیو، همچون خنجری در تاریکی، دشمنان را از پای در میآورند.
اتزیو در طول راه با شخصیتهای مهمی ملاقات میکند: نیکولو ماکیاولی، سیاستمدار و نویسندهی نامی؛ لئوناردو دا وینچی، نابغهی هنری و علمی؛ و بسیاری دیگر. او از دانش و تواناییهای آنان بهره میبرد تا نقشههای پیچیدهی خود را عملی کند. در نبردهای پیدرپی، اتزیو به تدریج کنترل بر رم را به دست میگیرد. او مقرهای بورجیا را فتح میکند، سربازان آنان را شکست میدهد و مردم شهر را از ظلم و ستم آزاد میسازد. هر قدمی که برمیدارد، او را به هدف نهاییاش نزدیکتر میکند: نبردی رو در رو با چزاره بورجیا.
سرانجام، اتزیو و چزاره در قلعهی سنتآنجلو با یکدیگر روبرو میشوند. نبردی سخت و بیرحمانه در میگیرد. در این لحظات سرنوشتساز، اتزیو با مهارت و شجاعت، چزاره را شکست میدهد و او را به زندان میافکند. اما چزاره نمیپذیرد که شکست خورده است. او فرار میکند و در تلاش برای بازگشت به قدرت، در نبردی دیگر با اتزیو مواجه میشود. در آخرین نبرد، در قلعهی وینا، اتزیو و چزاره بار دیگر شمشیرهای خود را به هم میکوبند. این بار، اتزیو با ضربتی مهلک، به زندگی چزاره پایان میدهد. با مرگ چزاره، دوران سیاه بورجیا نیز به پایان میرسد. اتزیو، خسته اما پیروز، به رم بازمیگردد. او اکنون میداند که نبرد برای عدالت هرگز پایان نمییابد، اما با ایمان به اصول و ارزشهای خود، راه را برای نسلهای آینده روشن کرده است. در دل شهر رم، سایهها از میان میروند و نور امید بر چهرهی مردمان میتابد.
بازی Assassin’s Creed: Brotherhood به خاطر بهبودهای فراوان در گیمپلی و اضافه شدن تنوع بیشتر در مبارزات، مانند نسخه دوم بسیار محبوب شد. این بازی با اضافه کردن جزئیات جدید و آزادی عمل بیشتر، توانست طرفداران بیشماری را جذب کند و شهرت خود را حفظ نماید. داستان بازی حول محور خانواده بورجیا است که تنها به فکر منافع خود بودند و به شهروندان اهمیت نمیدادند، بنابراین شهر رم زنده به نظر نمیرسید. اتزیو توانایی ساخت فروشگاهها و بانکها را دارد که با بازسازی آنها، شهر رم جان تازهای میگیرد و قدرت بورجیا کاهش مییابد. این مکانها منبع درآمدی برای بازیکن فراهم میکنند که میتوان از آن برای خرید تجهیزات و تقویت زره و سلاح استفاده کرد.
صداگذاری در بازی Assassin’s Creed: Brotherhood یکی از نکات برجسته آن است که به طور کامل احساسات کاراکترها را منتقل میکند. برای مثال، در نسخه دوم زمانی که اتزیو اولین قتل خود را انجام میدهد، با بغض فریاد میزند که خانواده “آدیتوره” نابود نشده است، و این احساسات به خوبی در صدای او شنیده میشود. در این نسخه نیز احساسات چزاره، به ویژه در حین عصبانیت یا مصمومیت، به خوبی منتقل میشود. صدای واقعی ضربات شمشیر و دویدن اتزیو نیز به زیبایی صداگذاری شده و بازیکن را به طور کامل در بازی غوطهور میکند. موسیقی بازی نیز عالی است و کمتر میتوان از آن ایرادی گرفت. یوبیسافت همیشه بهترین موسیقیها را برای بازیهایش انتخاب میکند و این عنوان نیز از این قاعده مستثنی نیست. موسیقیهای زیبای بازی تجربهی کلی را بسیار لذتبخشتر میکنند.
یکی از مهمترین تغییرات در گیمپلی، آزادسازی قاتلان است. بازیکن میتواند افرادی را که در شهر با سربازان مبارزه میکنند، نجات داده و به پایگاه قاتلان فرستاده و آموزش دهد تا در مقابل ارتش چزاره مقابله کنند. این قاتلان با دریافت مأموریت و کمک به بازیکن در نبردها سطح خود را افزایش میدهند و پس از آماده شدن کامل، طی مراسمی لقب قاتل را دریافت میکنند. برای آزادسازی بیشتر قاتلان، بازیکن باید برجهای خاصی را آتش بزند و به مردم رم امید به آزادی دوباره بدهد.
یکی از اصلیترین محورهای سیاسی بازی، خانواده بورجیا است. این خانواده، به ویژه چزاره و رودریگو بورجیا، نماد قدرتطلبی و فساد سیاسی در دوران رنسانس هستند. بازی به خوبی نشان میدهد که چگونه بورجیاها از نفوذ خود در کلیسا و دولت برای دستیابی به اهداف شخصی و قدرت بیشتر استفاده میکردند. تسلط بورجیا بر رم و استفاده از خشونت و فساد برای حفظ قدرت، نمایانگر دوران تاریک سیاسی است که بازیکن به عنوان اتزیو باید با آن مقابله کند. رم، به عنوان مرکز سیاسی و مذهبی آن دوران، به خوبی در بازی نمایش داده شده است. بازیکن میتواند تاثیر سیاستهای بورجیا و تغییرات ناشی از اقدامات اتزیو را در سطح شهر مشاهده کند.تلاش اتزیو برای بازسازی شهر و آزادسازی مردم از چنگال بورجیا، نشاندهنده تأثیرات مثبت قدرت مردمی در مقابل حکومتهای فاسد است.
کلیسای کاتولیک و نقش آن در سیاستهای آن دوران، به خوبی در بازی پرداخته شده است. رودریگو بورجیا، که به عنوان پاپ الکساندر ششم انتخاب میشود، نمونهای از فساد در بالاترین سطوح کلیسا است.بازی نقدی تلویحی بر استفاده نابجا از مذهب برای دستیابی به اهداف سیاسی و شخصی دارد و نشان میدهد که چگونه دین میتواند ابزار قدرت باشد. تمپلارها به عنوان دشمنان اصلی اساسینها، نمایانگر تقابل ایدئولوژیک میان دو گروه با دیدگاههای مختلف درباره نظم و آزادی هستند. این تقابل به عمق بیشتری در زمینههای مذهبی و فلسفی میپردازد و بازی را از یک داستان ساده به یک درام پیچیده تبدیل میکند.
بازی با تلفیق واقعیتهای تاریخی و داستانهای تخیلی، یک تصویر جذاب و در عین حال قابل تأمل از دوران رنسانس ارائه میدهد. این شیوه ممکن است باعث شود برخی بازیکنان دیدگاهی غیرواقعی نسبت به تاریخ پیدا کنند، اما در عین حال، باعث جذابیت و عمق بیشتر داستان میشود. لئوناردو داوینچی در این بازی نقش مهمی ایفا میکند و بازیکنان میتوانند در خانه او اتاق مخفی پیدا کنند. این اتاق شامل طراحیها و مدلهای اولیه اختراعات لئوناردو است که در طول بازی قابل استفاده هستند. پیدا کردن این اتاق میتواند دید بیشتری نسبت به شخصیت لئوناردو و اختراعات او به بازیکنان بدهد.
در سری بازیهای Assassin’s Creed، داستان به شکل قابل توجهی با موضوعات تاریخی، اسطورهای و علمی تخیلی در هم آمیخته شده است. یکی از این موضوعات، حضور و نقش حضرت مسیح است که به شکل ویژهای با داستان بازی گره خورده است. در این بازیها، حضرت مسیح به عنوان یکی از شخصیتهای کلیدی در تاریخ کهن و مرتبط با تمدن اول معرفی میشود. تمدن اول یا “ایسو” (Isu) یک نژاد پیشرفته و قدرتمند است که هزاران سال پیش از انسانها بر زمین حکم میراندهاند.
یکی از مهمترین عناصری که در بازی به آن پرداخته میشود، “سیب بهشت” (Apple of Eden) است. این شیء قدرتمند و باستانی یکی از مصنوعات تمدن اول است که توانایی کنترل ذهن و اراده افراد را دارد. در داستان بازی، ادعا میشود که حضرت مسیح از این شیء استفاده کرده است تا پیروان خود را جمع کند و معجزات خود را به نمایش بگذارد. بازی Assassin’s Creed این فرضیه را مطرح میکند که بسیاری از شخصیتهای تاریخی و مذهبی که به عنوان پیامبران و شخصیتهای الهی شناخته میشوند، در واقع از مصنوعات تمدن اول استفاده کردهاند. حضرت مسیح نیز یکی از این شخصیتهاست که با استفاده از سیب بهشت توانسته است معجزات خود را انجام دهد و تأثیرات عمیقی بر تاریخ و مذهب بگذارد.
داستان حضرت مسیح در بازی به شکلی ماهرانه با دیگر عناصر داستانی ترکیب شده است. به طور مثال، در برخی از نسخههای بازی، شخصیتهای اصلی به دنبال یافتن و حفاظت از مصنوعات تمدن اول هستند تا از سوءاستفادههای احتمالی جلوگیری کنند. این تلاشها و ماجراجوییها باعث میشود تا بازیکنان با بخشهای مختلفی از تاریخ و اسطورههای مختلف آشنا شوند و داستانی پیچیده و جذاب را تجربه کنند. ارائه چنین داستانهایی میتواند برای برخی مخاطبان بحثبرانگیز باشد. ترکیب عناصر مذهبی با داستانهای علمی تخیلی و تاریخی میتواند نقدهایی را از سوی افراد مذهبی یا تاریخدانان به همراه داشته باشد. با این حال، این نوع روایتها باعث میشود تا بازیکنان به تفکر درباره ارتباط میان تاریخ، مذهب و علم تخیلی بپردازند و تجربهای غنیتر و عمیقتر از بازی به دست آورند.
تصاویر محیط بازی Assassin’s Creed: Brotherhood | کشیش قاتل : پیمان برادری
نکات مثبت و منفی بازی Assassin’s Creed: Brotherhood | کشیش قاتل : پیمان برادری
از نکات مثبت بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- گیمپلی بهبود یافته:بازی دارای سیستم مبارزاتی بهتر و سختتر نسبت به نسخههای قبلی است. اضافه شدن جزئیات و آزادی بیشتر در بازی، تجربهای هیجانانگیزتر و چالشبرانگیزتر را برای بازیکنان فراهم میکند.
- داستان جذاب و پیچیده: داستان بازی حول محور انتقام اتزیو آئودیتوره و مبارزه با خاندان بورجیا است که به خوبی پرداخته شده و شخصیتپردازیهای عمیق و جذابی دارد.
- جهان باز و پویای رم: شهر رم به عنوان محیط اصلی بازی، با جزئیات فراوان و زندگی شهری پویا طراحی شده است. بازیکنان میتوانند به کشف مکانهای تاریخی و انجام مأموریتهای جانبی بپردازند.
- سیستم استخدام و آموزش قاتلان: یکی از ویژگیهای برجسته بازی، امکان استخدام و آموزش قاتلان است. این سیستم به بازیکنان اجازه میدهد تا تیمی از قاتلان وفادار را تشکیل دهند و از آنها در مأموریتها استفاده کنند.
- صداگذاری و موسیقی: صداگذاری بازی بسیار حرفهای است و به خوبی احساسات شخصیتها را منتقل میکند. موسیقی بازی نیز عالی است و به تجربه کلی بازی افزوده است.
- ماموریتهای جانبی متنوع: بازی دارای مأموریتهای جانبی فراوانی است که بازیکنان را تشویق به کاوش و کشف جزئیات بیشتر در دنیای بازی میکند.
از نکات منفی بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- بعضی از مشکلات فنی: بازی در زمان انتشار خود با برخی مشکلات فنی و باگها مواجه بود که میتوانست تجربه بازی را مختل کند. این مشکلات ممکن است هنوز در برخی نسخهها وجود داشته باشد.
- داستان پیچیده برای تازهواردان: برای بازیکنانی که با نسخههای قبلی سری آشنایی ندارند، داستان ممکن است پیچیده و گیجکننده باشد و نیاز به آشنایی قبلی با شخصیتها و رویدادهای پیشین داشته باشد.
گیم پلی بازی Assassin’s Creed: Brotherhood | کشیش قاتل : پیمان برادری