در این قسمت از ایکستراگیم به نقد و بررسی بازی Atomic Heart | قلب اتمی یک بازی ویدئویی اول شخص شوتر با المانهای بقا و نقش آفرینی است که توسط Mundfish توسعه یافته و توسط Focus Entertainment منتشر شده است می پردازیم. بازی قلب اتمی در تاریخ 21 فوریه 2023 برای پلتفرمهای Microsoft Windows، PlayStation 4، PlayStation 5، Xbox One و Xbox Series X/S منتشر شد. بازی Atomic Heart قلب اتمی با بازخوردهای مختلفی از سوی منتقدان و بازیکنان مواجه شد. برخی از نقدها به طراحی منحصربهفرد و خلاقانه آن اشاره کردند، در حالی که برخی دیگر به مشکلاتی در زمینه گیمپلی و طراحی سطوح اشاره داشتند.
اطلاعات بازی Atomic Heart | قلب اتمی
ژانر: اکشن، نقش آفرینی
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1401
پلتفرم ها: PlayStation 4, PlayStation 5, PC, Xbox One, and Xbox Series X/S
ناشر بازی: Mundfish
شرکت سازنده: Mundfish
درجه سنی بازی: 18+
نگاهی به بازی Atomic Heart | قلب اتمی
برخی مواقع استودیو های تازه گار و ناشناخته با ساخت بازیهای بزرگ و جاهطلبانه، عنوانهای منحصر به فردی را ارائه میدهند. استودیوی روسی Mundfish نیز با بازی “Atomic Heart” به این عرصه وارد شد. این شوتر اولشخص که از همان نمایشهای ابتدایی ویژگیهای بازیسازی اروپای شرقی را نشان میدهد، Atomic Heart با فلسفه طراحی خاص و تأکید بر جاذبههای منحصربهفرد، به عنوان یک قمار بزرگ در عرصه شوترهای داستانمحور مطرح شده است و قصد دارد جایگاهی برای خود پیدا کند.
در دهه ۱۹۳۰، دمیتری سچنوو با اختراع مادهای به نام پلیمر، پیشرفتهای قابلتوجهی در زمینه انرژی و روباتیک برای اتحاد جماهیر شوروی ایجاد کرد. این پیشرفتها شامل رباتهای متعدد و هوش مصنوعی به نام کالکتیو میشود. در سال ۱۹۵۵، مرکز تحقیقاتی Facility 3826 آماده راهاندازی کالکتیو ۲ است. داستان بازی “Atomic Heart” در یک دنیای جایگزین رخ میدهد، جایی که شوروی و روسیه در جنگ جهانی دوم پیروز شدهاند. بازیکن در نقش سرگی نچایو، سرگردی با خاطرات مبهم و دستکش مجهز به تکنولوژی کالکتیو قرار دارد که توسط هوش مصنوعی به نام چارلِز هدایت میشود. داستان بازی در ابتدا جذاب به نظر میرسد، اما در طول بازی، روایت آن دچار افت و ناهماهنگی میشود.
دمیتری سچنوف در تلاش برای تحول دنیا، اختراعی به نام THOUGHT توسعه داد که پلیمر را در بدن انسان ادغام میکرد و به او اجازه میداد تا از راه دور با رباتها ارتباط برقرار کند. این سیستم قرار بود با Kollektiv 2.0 عرضه شود، اما راهاندازی رسمی Kollektiv 2.0 در ۱۳ ژوئن ۱۹۵۵ با شکست مواجه شده و به هرج و مرج در Facility 3826 منجر شد. این حادثه نشاندهنده شکست بلندپروازیهای شوروی و تبدیل آن به یک تهدید بالقوه بود. در نتیجه، از P3، که کهنهسرباز جنگ جهانی دوم و شخصیت اصلی بازی است، خواسته میشود تا با کمک دستکش مجهز به هوش مصنوعی خود به نام چارلز و راهنماییهای سچنوف، اوضاع را بهبود بخشد.
در ابتدای قلب اتمی، فضای Atomic Heart یادآور Bioshock Infinite است با شهر معلق در هوا و طراحی شبیه به کلمبیا. افتتاحیه بازی بهخوبی زمینه داستان و دنیای جایگزین آن را معرفی میکند و با وجود ریتم کند آن، توانسته است مخاطب را جذب کند. روایت محیطی بازی، که یادآور شاهکارهای Irrational Games و Wolfenstein است، به بررسی بلندپروازیهای کمونیستی میپردازد و از دیالوگهای شخصیت P3 درباره چین، این رویکرد تأکید میشود.
بازی “Atomic Heart” بهعنوان یک بازنویسی تاریخی با روایتی کلیشهای و گیمپلی سرگرمکننده، تلاش میکند تا تجربهای منحصر به فرد ارائه دهد. اگرچه مقدمه بازی ممکن است تکراری و خستهکننده به نظر برسد، اما سیستم مبارزات آن در دقایق ابتدایی بهشدت جذاب و هیجانانگیز است. قلب اتمی شامل احساس وزن و تاثیر سلاحهای سرد و سیستم قطع عضو و فیزیک بازی که تجربه مبارزات را لذتبخشتر میکند. با این حال، عملکرد سلاحهای گرم به اندازه سلاحهای سرد بهینهسازی نشده است.
قلب اتمی با ارائه تنوع گستردهای از ابزارها و سلاحها برای مقابله با دشمنان، که شامل آپگریدهای مختلف از جمله ترکیب عناصر و افزایش ویژگیهای سلاحهاست. Atomic Heart سلاحها با هر آپگرید تغییرات ظاهری نیز پیدا میکنند و بهطور کلی، سیستم مبارزات بهخوبی طراحی شده و پتانسیلهای زیادی دارد.
در Atomic Heart، تنوع دشمنان بهطور کلی رضایتبخش نیست. در طول بازی که مدت زمان نسبتاً زیادی دارد، در ابتدا با تعداد محدودی دشمن روبرو خواهید شد، اما به مرور زمان، هیولاهای فلزی با طراحی هنری خلاقانه معرفی میشوند. طراحی مراحل بازی دارای جنبههای مثبت و منفی است. در محیطهای بسته و محدود، طراحی مراحل با تعداد کمتر دشمنان و سیستم مبارزات آرام، به ایجاد تجربهای هیجانانگیز کمک میکند. با این حال، موانع و پازلهای بازی به نظر نوآورانه نمیرسند و بسیاری از آنها مشابه موانع موجود در سایر بازیها هستند. همچنین، زمانی که انتظار تغییر و تحول در بازی دارید، طراحی مراحل ممکن است با موانع قدیمی و راهحلهای زمانبر روبرو شوید که تجربه را به تأخیر میاندازد.
در Atomic Heart، سیستم ساختوساز شامل ساخت مهمات، آیتمهای قابل استفاده و کارتریجهای المنتال است. همچنین، دستکش سرگِی قابلیتهای متنوعی مانند منجمد کردن دشمنان، استفاده از شیلد، آب پاشیدن در محیط و استفاده از الکتریسیته را ارائه میدهد. با این حال، این تنوع تنها زمانی مفید خواهد بود که پایه و اساس سیستم مبارزات بازی بهخوبی طراحی شده باشد. در Atomic Heart، ارتقاهای کاراکتر، دستکش، مهارتها و سلاحها نقش مهمی در گیمپلی بازی دارند و تأثیرگذار هستند. جهان بازی شامل محیطهایی با چالشهای خاص است که انجام این چالشها به کسب بلوپرینتهای ارتقا سلاحها کمک میکند. با این حال، طراحی بد نقشه و کمبود توضیحات در آن، پیدا کردن این محیطها را دشوار میکند. همچنین، مقدار زیاد لوتها و ارتقاهای در دسترس در محیط، باعث میشود که نیازی به انجام این چالشها نباشد، صرفنظر از درجه سختی بازی.
در Atomic Heart، هر رویارویی با دشمنان جدیدی همراه است که هر کدام نقاط ضعف خاص خود را دارند و میتوان با اسکن آنها به این نقاط ضعف پی برد. اگر بر روی آپگریدهای خاص تمرکز کنید و از روشهای تکراری استفاده نمایید، ممکن است شخصیت P3 در اواخر بازی بسیار قدرتمند شود، که میتواند هیجان مبارزات را کاهش دهد، هرچند لذت اکشن Atomic Heart همچنان حفظ میشود. سازندگان در طراحی دشمنان موفق عمل کردهاند، به جز دشمنانی که تنها نقطه ضعفشان سلاح سرد است.
ساختار اپن ورلد بازی قلب اتمی به اندازهای که تصور میشد، ضعیف نیست. در حالی که نباید انتظار تعاملات گسترده با دشمنان در بخشهای جهانباز داشته باشید، فعالیتهای فرعی مانند تستهای زیرزمینی نقاط قوت بازی به شمار میآیند. این تستها شامل پازلهای خلاقانه و مینیگیمهای سرگرمکننده هستند که با جوایز ارزشمند همراهند و به نوعی ادای احترامی به فرانچایز Portal محسوب میشوند. این فعالیتها به ایجاد تجربهای تازه و جذاب در بازی کمک کرده و به خوبی فاصله بین اکشنها را پر میکنند.
موسیقی و صداگذاریهای بازی “Atomic Heart” در سطح بسیار خوبی قرار دارند. میک گوردون موسیقیهایی ساخته که بهویژه در نبردها و مواجهات با باسهای اصلی، تجربهای لذتبخش را ارائه میدهد. همچنین، صداگذاریهای شخصیتها و افکتهای صوتی مانند شلیک اسلحه و ضربه زدن با سلاحهای Melee بهخوبی اجرا شده است.
تصاویر محیط بازی Atomic Heart | قلب اتمی
نکات مثبت و منفی بازی Atomic Heart | قلب اتمی
از نکات مثبت بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- طراحی جهان باز و محیطها: Atomic Heart دارای جهان بازی است که با طراحی دقیق و جزئیات زیادی ساخته شده است. محیطها و صحنههای بازی به ویژه جذابیت زیادی دارند و از لحاظ تکنیکی بسیار خوب اجرا شدهاند.
- سیستم مبارزات: سیستم مبارزات بازی شامل انواع مختلفی از سلاحها، مهارتها و امکانات است که به بازیکن انعطاف بیشتری را در مقابل دشمنان میدهد. این انواع مبارزات و تنوع در ابزارها از تجربه گیمپلی متنوع و جذابی ایجاد میکند.
- گرافیک و طراحی صدا: گرافیک بازی به خوبی طراحی شده و جزئیات زیادی در آن وجود دارد که باعث تجربه بصری خوبی برای بازیکن میشود. همچنین، صداگذاریها و موسیقی متن بازی نیز کیفیت بالایی دارند و به تجربه صوتی بازی افزوده میشوند.
- تنوع دشمنان: بازی Atomic Heart دارای تنوع مناسبی در طراحی دشمنان است که هر کدام نقاط ضعف و قدرت خاص خود را دارند، این امر باعث میشود تا هر مواجهه با دشمن تا حدی چالشبرانگیز باشد.
از نکات منفی بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- مشکلات فنی: برخی از بازیکنان در مورد وجود مشکلات فنی مانند باگها، افت فریمریت و مشکلات بهینهسازی گزارش دادهاند که ممکن است تجربه بازی را تحت الشعاع قرار دهد.
- کنترلهای پیچیده: برخی از بازیکنان نظر دارند که کنترلها و رابط کاربری بازی بهطور کلی پیچیده است و نیاز به آموزش بیشتری دارد تا به خوبی مسلط شوند.
- تکرار در گیمپلی: برخی از منتقدان به تکرار برخی از المانها در گیمپلی اشاره کردهاند که ممکن است با گذر زمان تنوع تجربه را کاهش دهد.
گیم پلی بازی Atomic Heart | قلب اتمی