در این قسمت از ایکستراگیم به نقد و بررسی بازی BioShock Infinite | بایوشاک بی کران یک بازی ویدئویی در سبک تیراندازی اول شخص است که توسط استودیوی Irrational Games توسعه یافته و توسط 2K Games منتشر شده است می پردازیم. این بازی سومین قسمت از سری BioShock به شمار میرود و در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۳ برای پلتفرمهای مختلف از جمله PC، PlayStation 3 و Xbox 360 منتشر شد.
اطلاعات بازی BioShock Infinite | بایوشاک بی کران
ژانر: اکشن، شوتر، فانتزی
تاریخ انتشار: 6 فروردین 1392
پلتفرم ها: PC ، Xbox360 ، PS3 ، Mac
ناشر بازی: ۲k games
شرکت سازنده: Irrational Games
درجه سنی بازی: 18+
نگاهی به بازی BioShock Infinite | بایوشاک بی کران
بازی در سال ۱۹۱۲ آغاز میشود. Booker DeWitt، یک کارآگاه خصوصی و کهنهسرباز سابق، با بدهیهای سنگین قمار روبرو است. او به جزیرهای در نزدیکی ایالت مین آورده میشود و به او گفته میشود که برای پاک کردن بدهیهایش باید دختری به نام Elizabeth را از شهر پرنده Columbia نجات دهد. Columbia، شهری است که توسط زئولوژیست آمریکایی به نام Zachary Comstock ساخته شده و به عنوان نمادی از استثناگرایی آمریکایی در آسمان معلق است.
Booker به Columbia میرسد و به زودی متوجه میشود که Comstock، دیکتاتور شهر، خود را به عنوان “پیامبر” معرفی کرده و پیشگویی کرده که Elizabeth تواناییهای فوقالعادهای دارد که میتواند سرنوشت دنیا را تغییر دهد. به همین دلیل، او Elizabeth را در یک برج قفل کرده است. Booker موفق به یافتن و نجات Elizabeth میشود. او به زودی متوجه میشود که Elizabeth توانایی باز کردن شکافهایی به جهانهای موازی را دارد. این تواناییها نقش مهمی در پیشروی داستان بازی دارند.
Booker و Elizabeth در طول بازی با نیروهای Comstock و گروههای مخالف او مبارزه میکنند. آنها همچنین با حقایق تلخ درباره گذشتهی Booker و هویت واقعی Comstock روبرو میشوند. داستان به تدریج آشکار میکند که Comstock در واقع همان Booker است، اما در دنیایی موازی که در آن او تعمید شده و تبدیل به یک شخصیت مذهبی و دیکتاتور شده است.
داستان بازی BioShock Infinite در شهری در آسمان به نام کلمبیا رخ میدهد که توسط Zachary Comstock ساخته شده است. Booker Dewitt توسط فردی مرموز استخدام میشود تا دختری به نام الیزابت را از کلمبیا نجات دهد و این کار را برای جبران بدهیهای خود انجام میدهد. الیزابت در برجی زندانی شده و توسط هیولایی به نام Songbird محافظت میشود. او توانایی سفر به دنیاهای موازی را دارد. در طول بازی، انتخابهای بازیکن تأثیر چندانی بر داستان ندارند، اما عواقبی خواهند داشت.
Ken Levine، سرپرست نویسندگان، مانند نسخههای قبلی از مذهب و خداپرستی به عنوان عناصر داستانی استفاده میکند. در نهایت، داستان با غافلگیریهای زیادی همراه است که بازیکن را متوجه میکند که تنها بخش کوچکی از داستان را درک کرده است. برخی از بازیکنان ممکن است پایانبندی بازی را به دلیل عدم درک کامل از داستان و محیط استیم پانک کلمبیا، نادرست تصور کنند. برای درک بهتر داستان، بازیکنان میتوانند آیتمهای صوتی را جمعآوری کنند تا به رازهای کلمبیا پی ببرند.
گیمپلی بازی BioShock Infinite نسبت به بازیهای مشابه خود تفاوت دارد و هدف آن غرق کردن بازیکن در دنیای بازی است. شهر کلمبیا تنها یک لوکیشن بیروح نیست و NPCها رفتارهای جالبی دارند که بازیکن را ترغیب میکند به تماشای تعاملات آنان بپردازد و از ماموریت اصلی بازی فاصله بگیرد.
مبارزات در این نسخه بهبود یافتهاند و کیفیت آنها بهتر از نسخههای قبلی BioShock است. بوکر با استفاده از چنگکی که در دست چپ خود دارد، میتواند در میان آسمانها سفر کند و از آن برای مبارزات تن به تن نیز استفاده میشود. سازندگان تلاش کردهاند تا ریتم مبارزات را حفظ کنند و بازیکن از مبارزه با هوش مصنوعی خسته نشود. با اینکه تنوع دشمنان زیاد نیست، مبارزه در BioShock Infinite یکی از مفرحترین فعالیتها در شهر کلمبیا است.
در بازی BioShock Infinite، موسیقی همچنان نقش مهمی دارد و توسط Garry Schyman، که پیشتر در سری بازیهای BioShock و بازی Dante’s Inferno نیز حضور داشته، ساخته شده است. موسیقی بازی نه تنها زیبا و دلهرهآور است، بلکه انرژی مضاعفی به بازیکن میبخشد. صداگذاری شخصیتهای اصلی نیز بسیار چشمگیر است؛ Troy Baker صدای بوکر و Courtnee Draper صدای الیزابت را بر عهده دارند و هر دو به خوبی از عهده نقش خود برآمدهاند.
فضاسازی و اتمسفر خاص بازی به طراحی هنری آن مدیون است و میتوان گفت Infinite یک پدیده هنری در نسل خود محسوب میشود. با این حال، بازی از نظر تکنیکی مشکلاتی دارد، از جمله پارگی تصویر که تنها با فعال کردن V-Sync برطرف میشود، اما این کار ممکن است منجر به افت فریم در مبارزات شلوغ شود، هرچند که این افت چندان محسوس نیست و گزینه بهتری نسبت به پارگی تصویر است.
الیزابت در بازی BioShock Infinite یکی از بهترین همراهان در بازیهای ویدئویی دهه اخیر است. او نه تنها مانعی برای بازیکن نیست، بلکه به طور فعالی کمک میکند؛ مانند زمانی که در میدان نبرد بستههای مهمات به بازیکن میدهد. یکی از قابلیتهای منحصر به فرد بازی، سیستم “تجهیزات” (gears) است که به بازیکن امکان مسلح کردن تنپوش خود با تجهیزات مختلف را میدهد و قابلیتهایی مانند افزایش خسارت ضربات تن به تن را فراهم میکند. این تجهیزات را میتوان خریداری کرد و در نبردهای نهایی بسیار مفید هستند.
داستان بازی BioShock Infinite تا انتها مبهم به نظر میرسد، اما بسیاری از این ابهامات با یافتن و شنیدن Voxophoneهای مختلف که صحبتهای افراد حاضر در کلمبیا را شامل میشود، برطرف میگردد. این نوارهای صوتی حاوی نکات مهمی در مورد داستان هستند و به بازیکن کمک میکنند تا گرههای داستانی را باز کند. شهر کلمبیا پر از اشارات سیاسی و مذهبی است که برخی از آنها بسیار تند و انتقادآمیز هستند، نشاندهنده جسارت بالای سازنده، Ken Levine، میباشد. نگاه Levine به حکومتهای خودکامه و جنایاتی که به نام آزادی انجام میشوند، در تمام قسمتهای بازی دیده میشود و شما را به یاد رمانهای مشهور مانند آثار جورج اورول میاندازد، جایی که انقلاب علیه یک دیکتاتوری خود به یک دیکتاتوری جدید تبدیل میشود.
اعلامیهها و پوسترهای دیوارهای کلمبیا هر کدام شعارها و اهدافی را دنبال میکنند و در دل آنها نکات پنهانی وجود دارد. کلمبیا که زمانی نماد برتری انسان بر آسمان بود، حالا به شهری تبدیل شده که نژادپرستی، فقر و فاصله طبقاتی در آن بیداد میکند. از نظر بار داستانی، BioShock Infinite یکی از بزرگترین بازیهای چند سال اخیر است و رد پای نگاه نویسنده به دنیای بازی تنها در برخی رمانهای مشهور یافت میشود.
تصاویر محیط بازی BioShock Infinite | بایوشاک بی کران
نکات مثبت و منفی بازی BioShock Infinite | بایوشاک بی کران
از نکات مثبت بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- داستان پیچیده و غنی: داستان بازی دارای عمق و پیچیدگی بالایی است که موضوعات فلسفی، سیاسی و اجتماعی را مورد بررسی قرار میدهد. پیچشهای داستانی و پایان غیرمنتظره آن بازیکنان را شگفتزده میکند.
- طراحی هنری بینظیر: طراحی محیطها و کاراکترها با جزئیات بالا و زیبایی چشمنوازی همراه است. شهر کلمبیا با استفاده از رنگهای زنده و طراحی خلاقانه محیط، بازیکنان را محو خود میکند.
- گیمپلی متنوع و هیجانانگیز: استفاده از اسلحهها و تواناییهای ویژه (Vigors) در مبارزات، همراه با سیستم چنگک برای حرکت در آسمانها، تجربهای متفاوت و هیجانانگیز را فراهم میکند.
- الیزابت به عنوان یک همراه فعال: الیزابت نه تنها مانعی برای بازیکن نیست، بلکه به طور فعالی کمک میکند، مانند تأمین مهمات و استفاده از تواناییهای ویژه خود.
- موسیقی و صداگذاری برجسته: موسیقی ساخته شده توسط Garry Schyman و صداگذاری شخصیتهای اصلی توسط Troy Baker و Courtnee Draper تجربهای شنیداری بینظیر را ارائه میدهند.
از نکات منفی بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- مشکلات تکنیکی: بازی مشکلات تکنیکی مانند پارگی تصویر دارد که تنها با فعال کردن V-Sync برطرف میشود، اما این کار ممکن است منجر به افت فریم در مبارزات شلوغ شود.
- تنوع محدود دشمنان: تنوع دشمنان در بازی چندان زیاد نیست و شمار هوش مصنوعی از انگشتان یک دست فراتر نمیرود.
- نبود چالشهای پیچیده در انتخابها: انتخابهای بازیکن در طول بازی تأثیر چندانی بر داستان ندارند و عواقب آنها محدود است.
- ابهام در داستان: تا انتهای بازی بسیاری از جوانب داستان مبهم باقی میماند و نیاز به جمعآوری و شنیدن Voxophoneها برای فهمیدن کامل داستان وجود دارد.
- افت فریم: فعال کردن V-Sync برای رفع مشکل پارگی تصویر میتواند منجر به افت فریم شود، خصوصاً در مبارزات شلوغ، که این امر تجربه بازی را تحت تأثیر قرار میدهد.
گیم پلی بازی BioShock Infinite | بایوشاک بی کران