در این قسمت از ایکستراگیم به نقد و بررسی بازی Celeste | سلست یک بازی پلتفرمر مستقل است که توسط استودیو Maddy Makes Games توسعه داده شده و در سال 2018 منتشر شد می پردازیم. این بازی به سرعت به یکی از موفق ترین بازی های مستقل تبدیل شد و به خاطر گیم پلی چالش برانگیز، طراحی هوشمندانه مراحل و داستان احساسی و عمیق مورد تحسین قرار گرفت.
اطلاعات بازی Celeste
ژانر: ماجراجویی، پلتفرمر
تاریخ انتشار: 15 دی 1396
پلتفرم ها: Linux, macOS, Nintendo Switch, PlayStation 4, PC, Xbox One, Google Stadia
ناشر بازی: Maddy Makes Games
شرکت سازنده: Maddy Makes Games
درجه سنی بازی: 18+
نگاهی به بازی Celeste
بازی Celeste علاوه بر گیمپلی چالشبرانگیزش، دارای داستانی عمیق و احساسی است که به موضوعات مهمی مانند خودشناسی، مبارزه با اضطراب و افسردگی و پذیرش خود میپردازد شخصیت اصلی بازی، دختری به نام Madeline، تصمیم میگیرد از کوه Celeste بالا برود. او این تصمیم را بهعنوان یک چالش شخصی و به امید غلبه بر مشکلات روانی و عاطفیاش میگیرد. سفر او به سمت قله کوه نمادی از مبارزه او با خود و تلاش برای غلبه بر احساسات منفی درونیاش است.
Mr. Oshiro او صاحب یک هتل متروکه در کوه Celeste است. Mr. Oshiro تلاش میکند مادِلین را متقاعد کند که در هتل بماند، اما این هتل در واقع نمادی از خاطرات و احساسات قدیمیای است که مادِلین باید آنها را رها کند تا بتواند به سفر خود ادامه دهد. Theo یک کوهنورد دیگر که مادِلین در طول مسیر با او آشنا میشود. Theo شخصیتی مثبت و دوستانه است که درک و حمایت عاطفی از مادِلین ارائه میدهد. او در لحظات سخت، به مادِلین کمک میکند تا از خودگذشتگی نشان دهد و قویتر شود.
یکی از جنبههای مهم داستان، روبرو شدن مادِلین با “بخش تاریک” خود است که در بازی به نام Badeline شناخته میشود. Badeline نسخهای تاریکتر و منفیتر از مادِلین است که نمایانگر ترسها، اضطرابها و احساسات منفی اوست. در مراحل مختلف بازی، مادِلین و Badeline با یکدیگر درگیر میشوند، و Badeline سعی میکند مادِلین را متقاعد کند که شکست بخورد و دست از تلاش بردارد. در نهایت، مادِلین متوجه میشود که برای پیشروی در سفرش به قله، باید بخش تاریک خود را بپذیرد و با آن سازش کند. او به این نتیجه میرسد که تلاش برای سرکوب کردن Badeline و نادیده گرفتن اضطرابها و ترسهایش، فقط وضعیت او را بدتر میکند. با پذیرش Badeline بهعنوان بخشی از خودش، مادِلین قادر به کنترل بهتر احساساتش میشود و قویتر میشود.
پس از پذیرش خود و همکاری با Badeline، مادِلین و نسخه تاریکش با هم به سمت قله کوه حرکت میکنند. این نماد اتحاد درونی مادِلین است و نشاندهنده این است که او توانسته است با ترسها و اضطرابهای خود کنار بیاید. در پایان بازی، مادِلین به قله کوه میرسد، که نمادی از پیروزی او بر مشکلات روانیاش است. در پایان، مادِلین به شهر بازمیگردد و با دوستانش مانند Theo، کیک میپزد و جشن میگیرد. این پایان، نشاندهنده آرامش و رضایتی است که مادِلین پس از مبارزه با خود و دستیابی به هدفش احساس میکند.
بازی Celeste بهعنوان یک پلتفرمر دوبعدی، گیمپلی چالشبرانگیز و اعتیادآور دارد که بر دقت، زمانبندی و تسلط بر کنترلهای بازی تمرکز دارد. گیمپلی آن ترکیبی از مکانیکهای ساده و هوشمندانه با طراحی مرحلههای پیچیده است که بازیکنان را به چالش میکشد. اساس گیمپلی Celeste بر تواناییهای پرش و دویدن شخصیت اصلی، Madeline، است. بازیکن میتواند مادِلین را در جهتهای مختلف حرکت دهد و با پرش و دویدن، از موانع عبور کند. یکی از مکانیکهای اصلی بازی قابلیت Dash یا همان حرکت سریع است که به مادِلین اجازه میدهد در جهات مختلف و بهسرعت به سمت جلو حرکت کند. این قابلیت کلیدیترین عنصر گیمپلی است و استفاده درست از آن، برای پیشروی در مراحل ضروری است. مادِلین میتواند یک بار در هوا Dash بزند و با لمس زمین یا برخی آیتمهای خاص، قابلیت Dash او مجدداً شارژ میشود.
مادِلین میتواند از دیوارها بالا برود و مدت کوتاهی به آنها بچسبد. با این قابلیت، بازیکنان میتوانند از دیوارها صعود کنند، اما این حرکت محدودیت زمانی دارد و اگر بیش از حد از دیوار آویزان بمانید، استقامت مادِلین تمام میشود و او میافتد. طراحی مراحل در بازی Celeste دقیق و حسابشده است. هر مرحله پر از موانع و پازلهایی است که نیاز به تفکر و مهارت دارند. مراحل بهتدریج پیچیدهتر میشوند و بازیکنان باید با ترکیب مکانیکهای مختلف مانند پرش، Dash و صعود، از موانع عبور کنند. مراحل بازی دارای نقاط ذخیره خودکار (Checkpoints) هستند که معمولاً پس از عبور از یک قسمت سخت به شما داده میشوند. این ویژگی، بازی را قابل تحملتر میکند، زیرا شکستهای مکرر (که در این بازی طبیعی است) باعث نمیشود که بازیکن کل مرحله را از اول شروع کند.
بازی دارای آیتمهای جمعکردنی به نام Strawberries است که در مسیرهای دشواری پنهان شدهاند. این آیتمها اختیاری هستند، اما جمعآوری آنها بهعنوان چالشی اضافه برای بازیکنان حرفهای مطرح میشود. سختی بازی بهطور تدریجی افزایش مییابد. هر مرحله، بازیکن را با مکانیکها و چالشهای جدیدی روبرو میکند که نیاز به تسلط بر کنترلها و استفاده خلاقانه از قابلیتهای مادِلین دارد. با اینکه بازی بهطور کلی دشوار است، اما هر مرحله حس پیشرفت و موفقیت را در بازیکن ایجاد میکند.
برای بازیکنانی که ممکن است با سختی بالای بازی مشکل داشته باشند، Celeste یک Assist Mode ارائه میدهد. این حالت به بازیکنان امکان میدهد برخی از جنبههای سختی بازی را تنظیم کنند، مانند سرعت حرکت، تعداد Dashهای ممکن در هر پرش، و حتی فعال کردن حالت بینهایت Dash. این قابلیت به بازیکنانی که میخواهند فقط از داستان بازی لذت ببرند یا تجربه سادهتری داشته باشند، کمک میکند. همانطور که اشاره شد، آیتمهایی مانند Strawberries بهعنوان چالشهای اختیاری در بازی قرار دارند. همچنین، برخی از مراحل دارای B-Sides هستند که نسخههای سختتری از مراحل اصلی را با طراحی جدید ارائه میدهند.
این نسخههای سختتر مراحل پس از اتمام مراحل اصلی باز میشوند و برای بازیکنانی که به دنبال چالشهای بزرگتری هستند، محتوای اضافی ارائه میدهند. C-Sides حتی از B-Sides هم دشوارتر هستند و مهارت بالایی برای تکمیل آنها نیاز است. در طول بازی، محیطها و مکانیکهای جدیدی معرفی میشوند که هر کدام چالشهای منحصر به فردی ایجاد میکنند. برای مثال، در برخی مراحل، بادهای شدید میتوانند حرکت شما را مختل کنند یا پلتفرمهای موقت که با یک Dash فعال میشوند، بهعنوان چالشهای جدید ظاهر میشوند. این تنوع محیطی باعث میشود که هر بخش از بازی حس تازگی داشته باشد و بازیکنان را به فکر کردن و یافتن راهحلهای جدید ترغیب کند.
Celeste با تلفیق گیمپلی چالشبرانگیز و داستان احساسی و عمیقش، به تجربهای منحصر به فرد دست یافته است. داستان بازی درباره مبارزه مادِلین با اضطراب و افسردگی است و مراحل و مکانیکهای بازی بهطور نمادین این مبارزه درونی را به تصویر میکشند. برای مثال، دشمن اصلی مادِلین، نسخه تاریک و منفی خود او (Badeline) است که بهطور مداوم سعی میکند مانع پیشرفت او شود. موسیقی متن بازی که توسط Lena Raine ساخته شده است، یکی از عناصر کلیدی برای تقویت حس و حال گیمپلی است. موسیقی بازی بهخوبی با فضای چالشبرانگیز و احساسی مراحل هماهنگ است و در لحظات مختلف بازی، بازیکن را درگیرتر میکند.
تصاویر محیط بازی Celeste
نکات مثبت و منفی بازی Celeste
از نکات مثبت بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- گیم پلی چالش برانگیز و دقیق: گیمپلی بازی بهگونهای طراحی شده که هر حرکت نیاز به دقت و تمرکز دارد. مکانیکهای ساده، اما عمق زیادی دارند و بازیکن را وادار میکنند تا مهارتهای خود را بهبود دهد. طراحی مراحل بسیار هوشمندانه است و هر کدام بازیکن را به چالش میکشد.
- داستان احساسی و تأثیرگذار: داستان بازی در مورد خودشناسی، مبارزه با اضطراب و افسردگی، و پذیرش خود است. این مضامین عمیق، به همراه شخصیتپردازی قوی، بازیکنان را درگیر داستان میکند و به آنها امکان میدهد با مادِلین ارتباط احساسی برقرار کنند.
- موسیقی متن بی نظیر: موسیقی متن بازی که توسط Lena Raine ساخته شده است، یکی از نقاط قوت بزرگ بازی محسوب میشود. موسیقی با تمهای احساسی و هماهنگی کامل با فضای بازی، تجربه گیمپلی را بهبود میبخشد و لحظات احساسی و چالشبرانگیز را تقویت میکند.
- طراحی هنری زیبا: طراحی پیکسلی بازی بهطور استادانهای انجام شده و جلوههای بصری آن با توجه به محیطهای متنوع و زیبا، حس نوستالژیک و هنری به بازیکن میدهد. محیطهای بازی متنوع هستند و با جزئیات دقیق طراحی شدهاند.
- دسترسی برای بازیکنان مختلف: بازی دارای یک Assist Mode است که به بازیکنان امکان میدهد سختی بازی را تنظیم کنند. این ویژگی بازی را برای طیف وسیعی از بازیکنان قابل دسترسی میکند و به افرادی که ممکن است با سختی بالای بازی مشکل داشته باشند، کمک میکند از تجربه آن لذت ببرند.
- تکرارپذیری بالا: علاوه بر داستان اصلی، بازی دارای مراحل اضافی به نام B-Sides و C-Sides است که برای بازیکنانی که به دنبال چالشهای بیشتری هستند، محتوای جدید و بسیار سختتری ارائه میدهد. این ویژگی به بازی تکرارپذیری بالایی میبخشد و بازیکنان حرفهای را نیز راضی نگه میدارد.
از نکات منفی بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- سختی بالا: با اینکه طراحی مراحل بازی هوشمندانه است، اما سختی بازی ممکن است برای برخی از بازیکنان طاقتفرسا باشد. حتی با وجود Checkpoints، برخی از بخشهای بازی میتوانند بسیار دشوار باشند و نیاز به دقت و صبر بالایی دارند.
- تکرار مرگهای مکرر: در Celeste، مرگهای مکرر یک جزء طبیعی از بازی است. بازیکنان بهطور مداوم در مراحل مختلف با مرگهای پیدرپی مواجه میشوند که برای برخی ممکن است ناامیدکننده یا خستهکننده باشد. اگرچه این بخش از ماهیت بازی است و برای یادگیری و پیشرفت ضروری است، اما میتواند برای بازیکنانی که به بازیهای پلتفرمر سخت عادت ندارند، چالشبرانگیز باشد.
- طراحی داستان بهصورت حداقلی: با اینکه داستان بازی احساسی و تأثیرگذار است، اما بخش عمدهای از آن بهصورت غیرمستقیم و از طریق محیط و دیالوگهای کوتاه روایت میشود. این سبک روایت ممکن است برای بازیکنانی که به داستانسرایی مستقیم و پیچیده علاقهمند هستند، کمتر جذاب باشد.
گیم پلی بازی Celeste