در این قسمت از ایکستراگیم به نقد و بررسی بازی Control | کنترل یک بازی اکشن-ماجراجویی با عناصر علمی-تخیلی و فراطبیعی است که توسط استودیوی Remedy Entertainment توسعه یافته و توسط 505 Games منتشر شده است می پردازیم. این بازی در سال 2019 برای پلتفرمهای پلیاستیشن 4، ایکسباکس وان و مایکروسافت ویندوز عرضه شد و بعدها نسخههای بهینهشدهای برای پلیاستیشن 5 و ایکسباکس سری X/S منتشر شد.
اطلاعات بازی Control | کنترل
ژانر: ماجراجویی، اکشن، تاریخی، نقش آفرینی
تاریخ انتشار: 5 شهریور 1398
پلتفرم ها: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X and Series S, Xbox One, PC
ناشر بازی: 505 Games
شرکت سازنده: Remedy Entertainment
درجه سنی بازی: 18+
نگاهی به بازی Control | کنترل
استودیو رمدی در بازیهای اخیر خود توجه زیادی به داستانهای علمی تخیلی با محوریت فیزیک کوانتوم، نسبیت و فضازمان داشته است. نمونهای از این تلاشها، بازی کوانتوم بریک است که به موضوع سفر در زمان میپرداخت. جدیدترین بازی این استودیو، Control، نیز با همین رویکرد ساخته شده و از جمله مهمترین بازیهای سال ۲۰۱۹ محسوب میشود. قبل از بررسی Control، مروری بر تاریخچه استودیو رمدی خواهیم داشت. اولین بازی این استودیو، Death Rally، در سال ۱۹۹۶ برای سیستم عامل داس عرضه شد و موفقیت نسبی کسب کرد. اما بازی که این استودیو را به شهرت رساند، مکس پین بود که در سال ۲۰۰۱ برای پلتفرمهای مختلف عرضه شد و به دلیل نویسندگی خوب سم لیک، محبوبیت زیادی به دست آورد. نسخه دوم مکس پین نیز در سال ۲۰۰۳ موفقیت مشابهی کسب کرد.
در سال ۲۰۱۰، رمدی بازی الن ویک را برای Xbox 360 و بعدها برای PC عرضه کرد که به دلیل داستان فوقالعاده و اتمسفر ترسناک خاص خود موفقیت زیادی کسب کرد. اما بازی بعدی این استودیو، Alan Wake’s American Nightmare، نتوانست همان موفقیت را تکرار کند. در سال ۲۰۱۶، رمدی بازی بلندپروازانه کوانتوم بریک را عرضه کرد که ترکیبی از فیلم و بازی بود، اما نتوانست رضایت همه منتقدان را جلب کند.
بازی Control داستان جسی فیدن، زن جوانی که به دنبال کشف حقایق و با یک صدای مرموز در ذهنش به مرکز نیروهای فدرال در نیویورک، معروف به “قدیمیترین خانه” میرود. این ساختمان به تحقیقات و آزمایشات روی پدیدههای ماوراءالطبیعه میپردازد. جسی به سرعت به عنوان رئیس جدید این سازمان منصوب میشود و باید با نیرویی ناشناخته به نام “هیس” که کنترل ساختمان و برخی اعضای سازمان را به دست گرفته، مبارزه کند.
در جریان بازی، جسی با اعضای قدیمی سازمان ملاقات میکند که هر یک نقشی متفاوت دارند و از طریق صحبتهایشان اطلاعاتی دربارهی گذشته مرموز این مکان به دست میآورد. شخصیتهایی مانند دکتر کسپر دارلینگ و سرایدار مرموز آهتی از جمله این افراد هستند. با این حال، طراحی انیمیشن برخی کاراکترهای فرعی ضعیف است و حتی انیمیشنهای صورت جسی فیدن نیز گاهی ناهنجاریهایی دارد. برخلاف تصور اولیه، تغییرات ساختمان تحت تأثیر نیروی هیس دائمی نیستند و جسی میتواند با پاکسازی نقاط خاصی به نام “کنترل پوینت” (Control Point) ساختمان را به حالت عادی برگرداند.
در بازی “کنترل”، مأموریتهای فرعی بخش بزرگی از جذابیتها را به دوش میکشند. این مأموریتها شامل انجام وظایف خاص مثل نابود کردن دشمنان با سلاحها یا تواناییهای ویژه است که با انجام آنها پاداشهایی دریافت میکنید. در طول بازی، گاهی به “Astral Plane” منتقل میشوید، جایی میان دنیای واقعی و خیال، که برای یادگیری تواناییهای جدید و بهدست آوردن آیتمهای خاص کاربرد دارد.
ساختمان بازی، “قدیمیترین خانه”، با طراحی پیچیده و تغییرپذیر خود، یکی از نقاط قوت بازی است. این ساختمان با لوکیشنهای مخفی و محیطهای متفاوت، بازیکن را به جستجو و گشتوگذار در گوشه و کنار آن ترغیب میکند. تنوع طراحی محیطی، مانند انتقال از محیطهای مدرن به معدنهای سنگی یا هتلهای مرموز، تجربهای متنوع و جذاب ایجاد میکند. با این حال، ممکن است طراحی پیچیده و تغییرات زیاد در محیط باعث شود که اتمسفر بازی کمتر تاثیرگذار به نظر برسد.
سم لیک، نویسنده معروف رمدی و خالق عناوین موفقی مانند «مکس پین» و «الن ویک»، عاشق ساخت بازیهای داستانمحور به سبک سریالهای مهیج است و این ویژگی در “Control” به خوبی نمایان است. داستان بازی از طریق میانپردهها، فایلهای نوشتاری و صوتی، ویدیوهای آموزشی و فایلهای ویدیویی به نام Hotline روایت میشود و طراحی صحنههای سینمایی بازی در سطح کارهای مشهور کارگردانهایی چون کریستوفر نولان و دیوید لینچ قرار دارد.
“Control” یک بازی اکشن سوم شخص با دنیای مترویدوانیایی است که در ساختمان “Oldest House” اتفاق میافتد. این ساختمان به شکل یک هزارتو طراحی شده و بخشهای مختلف آن به مرور زمان و با پیشرفت در داستان قابل دسترسی است. طراحی پیچیده محیط باعث میشود در نیمه اول بازی در برخی موقعیتها گم شوید، اما با افزایش تجربه، این مشکل کمتر میشود. ماموریتهای جانبی در “Control” از اهمیت زیادی برخوردارند، زیرا علاوه بر افزایش امتیازات و تجهیزات، اکثر قدرتهای مهم جسی تنها از طریق این ماموریتها قابل دسترسی هستند. خوشبختانه طراحی این مأموریتها نیز به اندازه ماموریتهای اصلی جذاب است و باعث خستگی بازیکن نمیشود.
داستان بازی “Control” به طور کلی از کیفیت خوبی برخوردار است، اما شیوهی روایت آن میتواند به جذابیت داستان آسیب بزند. مشکل اصلی ممکن است به نحوهی آغاز داستان و معرفی کاراکترها برگردد که به اندازه کافی تأثیرگذار و جذاب نیست. رمدی برای روایت داستان، علاوه بر کاتسینهای کوتاه، از فایلهای نوشتاری و صوتی و برنامههای تلویزیونی بهره برده است که با دقت و خلاقیت طراحی شدهاند. این محتواها شامل ارجاعات به بازیهای قبلی رمدی هستند و برای درک بهتر داستان، مطالعه آنها ضروری است.
در “Control”، با دشمنان متنوعی روبهرو میشوید، از انسانهایی که تحت تاثیر نیروی هیس قرار گرفتهاند تا موجودات زامبیمانند. بازی همچنین باسفایتهایی دارد که طراحی بصری و الگوهای مبارزهای منحصر به فردی دارند. با وجود برخی مشکلات مانند شیوهی روایت داستان و طراحی نقشه، “Control” به عنوان یک بازی نوآورانه و منحصر به فرد در زمینههای مختلف از جمله طراحی محیط و سیستم مبارزات شناخته میشود. اگرچه داستان بازی ممکن است توقعات را برآورده نکند، اما بازی همچنان تجربهای جذاب و ارزشمند ارائه میدهد که میتواند بازیکنان را به عمق دنیای تاریک و پیچیدهاش بکشاند.
تصاویر محیط بازی Control | کنترل
نکات مثبت و منفی بازی Control | کنترل
از نکات مثبت بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- داستان و روایت جذاب: داستان بازی بهطور کلی جذاب و پیچیده است و با استفاده از میانپردهها، فایلهای نوشتاری و صوتی و برنامههای تلویزیونی روایت میشود. این روشها بهویژه برای علاقهمندان به داستانهای عمیق و ارجاعات به آثار قبلی رمدی مفید است.
- طراحی محیطی منحصر به فرد: ساختمان “Oldest House” با طراحی پیچیده و هزارتوی خود، به بازیکن احساس جستجو و کشف میدهد. محیط بازی تنوع بالایی دارد و از محیطهای مدرن به مکانهای مرموز و پیچیده تغییر میکند.
- سیستم مبارزات و دشمنان متنوع: مبارزات بازی بهخوبی طراحی شدهاند و شامل دشمنان متنوع و باسفایتهای چالشبرانگیز است که طراحی بصری و پترنهای مبارزهای منحصر به فردی دارند.
- استفاده از فایلهای نوشتاری و صوتی: فایلهای جمعآوریشده در بازی به عمق داستان و جهان بازی افزوده و تجربه بازی را غنیتر میکنند. این محتواها بهخوبی طراحی شده و به بازیکن ارزش افزوده میدهند.
- نوآوری در طراحی و ساختار بازی: بازی به خاطر نوآوریهایش در طراحی محیط و سیستم مبارزات مورد تحسین قرار گرفته و حس تازهای به سبک بازیهای مترویدوانیایی بخشیده است.
از نکات منفی بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- شیوهی روایت داستان: نحوهی آغاز داستان و معرفی کاراکترها ممکن است به اندازه کافی جذاب و تأثیرگذار نباشد، که باعث میشود شروع بازی برای برخی از بازیکنان کمتر جذاب به نظر برسد.
- طراحی نقشه و پیمایش: طراحی نقشه و محیط بازی، بهویژه در نیمه اول بازی، میتواند باعث سردرگمی شود و پیدا کردن مسیرها را دشوار کند. این مشکل ممکن است در نیمه دوم بازی با افزایش تجربه بازیکن کاهش یابد.
- مشکلات فنی: برخی مشکلات فنی مانند باگها و ناهماهنگیها میتوانند تجربه بازی را مختل کنند و از کیفیت کلی بازی بکاهند.
- عدم تنوع در طراحی فایلها: استفاده بیش از حد از فایلهای نوشتاری و صوتی که بهطور ظاهری مشابه هستند، ممکن است باعث خستگی و دلزدگی بازیکنان شود و تمایل آنها به مرور این محتواها را کاهش دهد.
- سطح بالای انتظار از رمدی: با توجه به تاریخچه رمدی در ارائه داستانهای قوی، ممکن است انتظارات از “Control” بالاتر از آن چیزی باشد که بازی در عمل ارائه میدهد، که میتواند موجب ناامیدی برخی بازیکنان شود.
گیم پلی بازی Control | کنترل