در این قسمت از ایکستراگیم به بررسی بازی Dead Space یک بازی ویدئویی در سبک ترس و بقا (Survival Horror) است که اولین بار در سال ۲۰۰۸ توسط EA Redwood Shores توسعه و توسط Electronic Arts منتشر شد می پردازیم. این بازی به خاطر طراحی منحصر به فرد و تجربه ترسناک خود به محبوبیت رسید و به عنوان یکی از برترین بازیهای ترسناک در دوران خود شناخته میشود. طراحی محیطها و صداگذاری بازی بهطور موثر احساس ترس و تنش را منتقل میکند. محیطهای تاریک و صداهای وحشتناک به ایجاد جو ترسناک کمک می کنند:
اطلاعات بازی Dead Space
ژانر: ترسناک ، بقا ، اکشن
تاریخ انتشار: 7 بهمن 1401
پلتفرم ها: PlayStation 5, Xbox Series X and Series S, PC
ناشر بازی: Electronic Arts
شرکت سازنده: Motive Studios
درجه سنی بازی: 18+
نگاهی به بازی Dead Space
در آیندهای دور، سفینههای فضایی برای استخراج منابع از سیارات مختلف به فضا فرستاده میشوند. در یکی از این ماموریتها، سفینه بزرگ USG Ishimura به سیاره Aegis VII فرستاده شده است تا منابع معدنی استخراج کند. این سفینه به طور ناگهانی ارتباط خود را با زمین قطع میکند و دیگر پاسخی از آن دریافت نمیشود. شخصیت اصلی بازی، Isaac Clarke، یک مهندس با مهارتهای ویژه است که به همراه تیمی از متخصصان، برای تحقیق درباره وضعیت سفینه USG Ishimura و تعمیر مشکلات فنی آن به فضا فرستاده میشود. پس از ورود به سفینه، تیم Clarke متوجه میشود که سفینه با وضعیت بسیار بحرانی روبرو است و تمام تلاشها برای برقراری ارتباط با زمین بینتیجه مانده است.
هنگامی که Clarke و تیمش به داخل سفینه وارد میشوند، متوجه میشوند که تمامی خدمه و مسافران تبدیل به موجودات وحشتناک و ترسناک به نام Necromorphs شدهاند. Necromorphs موجودات زندهای هستند که از بدن انسانها بهوسیله یک شیء مرموز به نام Marker به وجود آمدهاند. Marker باعث تغییرات ژنتیکی در بدن انسانها میشود و آنها را به موجودات ترسناک و خشن تبدیل میکند. Isaac و تیمش تلاش میکنند تا وضعیت را درک کنند و با موجودات Necromorphs مبارزه کنند. در همین حال، Isaac به دنبال یافتن زندهها، کشف رازهای سفینه، و تلاش برای نجات خود و باقیماندههای تیمش است. او همچنین متوجه میشود که Marker و موجودات Necromorphs بخشی از یک برنامه گستردهتر هستند که به تحقیق و استفاده از Marker برای ایجاد موجودات Necromorphs و تغییرات بیولوژیکی پرداخته است.
در طول بازی، Isaac با چالشهای مختلفی روبرو میشود، از جمله مواجهه با موجودات خطرناک و حل معماهای فنی برای پیشرفت در بازی. همچنین، او با شخصیتهای دیگر مواجه میشود که هرکدام داستان و انگیزههای خاص خود را دارند. در انتهای بازی، Isaac با بزرگترین تهدیدهای Necromorphs روبرو میشود و تلاش میکند تا Marker را نابود کند و سفینه را از خطر نجات دهد. او در نهایت موفق میشود تا Marker را متوقف کند، اما در پایان بازی، همچنان با پیچیدگیها و تهدیدات جدیدی مواجه میشود که منجر به شکلگیری داستانهای بعدی و نسخههای بعدی بازی میشود.
گیمپلی بازی تغییر زیادی نکرده و همچنان تنها چهار سلاح قابل حمل است. با این حال، بازسازی جدید شامل کوئستها، ماموریتهای جانبی، و پازلهای جدید در کشتی Ishimura است که به عمق و تنوع بازی افزودهاند. جزئیات جدید در طراحی Ishimura و هوش مصنوعی پیشرفتهتر Necromorphs بازی را ترسناکتر و جذابتر کرده است. همچنین، سلاحها و لباسهای Isaac از جزئیات بیشتری برخوردار هستند و امکان ارتقا و آزادسازی مهارتهای ویژه برای هر سلاح وجود دارد، که به مبارزات تنوع و جذابیت بیشتری میبخشد. با این حال، ممکن است در محیطهای بازی با حضور غیرمنتظره Necromorphs روبرو شوید که باعث افزایش تنش و هیجان میشود.
با گسترش قابلیت گشت و گذار در محیط سفینه Ishimura در Dead Space Remake، طراحی مراحل بازی به روزتر و جذابتر شده است. در نسخه اورجینال، برای به دست آوردن سلاحهای جدید باید به فروشگاه میرفتید و هزینه پرداخت میکردید بدون اینکه امکان تست سلاحها وجود داشته باشد. اما در این بازسازی، سلاحهای جدید را باید با جستجو در محیط پیدا کنید. بهعلاوه، EA Motive برای افزودن ارزش به گشت و گذار، سیستم دسترسیهای مختلفی برای Isaac Clarke تعریف کرده است. به عنوان مثال، بعد از پیشرفت در چند فصل بازی، میتوانید به اتاقهای جدیدی دسترسی پیدا کنید که قبلاً قفل بودند و به جستجو برای مهمات و بستههای سلامتی بپردازید. برخی از سلاحها نیز پشت این درهای قفل شده قرار دارند، بنابراین گشت و گذار دقیق در بازی برای پیدا کردن آنها ضروری است.
در Dead Space Remake، گشت و گذار در محیط به جذابیتهای جدیدی افزوده شده است. مراحل جانبی متنوعی به بازی اضافه شده که به قصهگویی و شخصیتپردازی کمک میکنند. این مراحل به شما این امکان را میدهند که با شخصیتهایی مانند نیکول (همسر آیزاک) و دکتر مرسر (یکی از شخصیتهای منفی) بیشتر آشنا شوید و داستان آنها را در زمینه شیوع بیماری Necromorphها بهتر درک کنید. این افزودنیها عمق بیشتری به داستان بازی داده و آن را نسبت به نسخه اصلی بهبود بخشیدهاند.
بازی به طور کلی روی روایت داستان تمرکز بیشتری دارد و این تغییر به جذابیتهای جدید افزوده است. در نسخه ریمیک، داستان شخصیتها و وقایع به شکل عمیقتری نمایش داده میشود، اگرچه برخی تغییرات در داستان مانند مرگ دکتر مرسر که در نسخه اصلی بهتر روایت شده بود، ممکن است نظر بعضی از بازیکنان را جلب کند. همچنین، آیزاک کلارک در نسخه ریمیک توانایی صحبت کردن دارد که به درک بهتر افکار و احساسات او کمک میکند. به علاوه، طراحی مراحل بازی نیز تغییرات قابل توجهی داشته که به تجربه کلی بازی افزوده است.
Dead Space Remake به طور کامل برای ایجاد تجربهای ترسناک و دلهرهآور طراحی شده است. با استفاده از تکنولوژیهای جدید صداگذاری و نورپردازی، بازی محیطی تاریک و وحشتناک را به تصویر میکشد که باعث ایجاد احساسات شدید ترس و تنش در بازیکن میشود. نورپردازیهای هنرمندانه در بازی گاهی مناطق زیبایی را خلق میکند، اما همچنین محیطهای تاریک را ترسناکتر از قبل میسازد. صداگذاری با طراحی جدید خود، به شدت بر ترس و وحشت افزوده و حس جهنمی بودن فضا را به خوبی منتقل میکند. Dead Space Remake با استفاده از این تکنیکها به بهترین شکل ممکن، شما را در دل یک جهنم تاریک در فضا قرار میدهد و تجربهای بینظیر از ترس را ارائه میدهد.
در Dead Space Remake، تغییرات زیادی اعمال شده که برخی از آنها به خوبی اجرا شدهاند. با این حال، انتظار میرفت که EA Motive برخی مراحل قدیمی که شامل محبوس شدن در اتاقها و مقابله با دشمنان تا زمان باز شدن راه خروج بودند، تغییر دهد. این نوع طراحی مراحل که اکنون به نظر قدیمی و غیرجذاب میآید، ممکن است باعث شود که ترس از دشمنان کاهش یابد و بازیکنان به آنها عادت کنند. علاوه بر این، Dead Space در نسخه اصلی برخلاف Resident Evil 4، به پازلهای چالشبرانگیز توجه زیادی نداشت. با اینکه EA Motive به این مسئله توجه کرده، به دلیل محدودیتهای ساختاری بازی، تغییرات گستردهای در این زمینه اعمال نشده است و پازلها در این نسخه ساده و کمتر جذاب باقی ماندهاند. در نتیجه، EA Motive تمرکز بیشتری بر بخشهای دیگر بازی گذاشته که به جذابیت کلی و موفقیت نهایی آن افزوده است.
تصاویر محیط بازی Dead Space
نکات مثبت و منفی بازی Dead Space
از نکات مثبت بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- اتمسفر ترسناک: Dead Space به شکل عالی اتمسفر ترسناکی را ایجاد میکند که باعث میشود بازیکنان به واقعیت تاریک و مهیب آن جذب شوند.
- طراحی صدا و صداگذاری: صداگذاری در Dead Space به شکل استثنایی طراحی شده است، که با استفاده از صداهای ترسناک و جلوههای صوتی خاص، تجربه بصری را تکمیل میکند.
- گرافیک و طراحی محیط: بازسازی Dead Space با گرافیک و طراحی محیطی پیچیده و دقیق انجام شده است که بازیکنان را به دنیای مرموز و ترسناک کشتی Ishimura میبرد.
- طراحی نکرومورفها: طراحی و متحرک سازی نکرومورفها بسیار واقعی و ترسناک است، که به بازی تعاملی و چالشبرانگیزی تبدیل شدهاند.
- قصهگویی و داستان: Dead Space دارای داستان پیچیده و جذابی است که از طریق پردازش موضوعات عمیق علمی-تخیلی و روایت کاراکترهای پیچیده، جذابیت خود را بالا میبرد.
از نکات منفی بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- پازلها و چالشهای جذاب: در نسخه بازسازی، پازلها کمترین توجه را به خود جلب کردهاند و به نظر میرسد که آنها نه به اندازه کافی چالش برانگیز هستند و نه به میزانی که انتظار میرود.
- تکرار و یکنواختی: در برخی از جنبهها، بازی ممکن است به تکرار و یکنواختی در مراحل و مکانیکهایی که به کار رفته است، مبتلا شود که میتواند تجربه را کمی کسل کننده کند.
- کنترل و سیستم UI: برخی از بازیکنان انتقاد کردهاند که کنترلها و سیستم UI ممکن است کمی پیچیده و دشوار باشد که باعث میشود که تجربه بازی برای آنها کمی کمتر لذتبخش باشد.
- نقاط ضعف فنی: گاهی اوقات، بازی با مشکلات فنی مواجه میشود مانند افت فریم ریت یا خطاهای نرمافزاری که میتواند تجربه بازی را تحت الشعاع قرار دهد.