در این قسمت از ایکستراگیم به نقد و بررسی بازی Hitman 1 | هیتمن 1 یک بازی ویدئویی در سبک اکشن-ماجراجویی و مخفیکاری است که توسط استودیوی IO Interactive توسعه یافته و منتشر شده است می پردازیم. این بازی به عنوان ششمین نسخه اصلی در سری بازیهای Hitman شناخته میشود و با نام کامل Hitman: The Complete First Season معرفی شد. Hitman 2016 به عنوان یک بازنگری مدرن از سری بازیها عمل میکند و بازیکنان را دوباره در نقش قاتل حرفهای Agent 47 قرار میدهد. بازی در قالب یک سری فصلی و اپیزودی منتشر شد که هر اپیزود، یک ماموریت بزرگ را ارائه میدهد.
اطلاعات بازی Hitman 1
ژانر: اکشن، ماجراجویی
تاریخ انتشار: 21 اسفند 1394
پلتفرم ها: Windows, Linux, macOS, Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One
ناشر بازی: Square Enix
شرکت سازنده: IO Interactive, Feral Interactive
درجه سنی بازی: 18+
نگاهی به بازی Hitman 1
Hitman 1، که بهطور رسمی با نام Hitman: The Complete First Season نیز شناخته میشود، داستانی پیچیده و پرفراز و نشیب را در جهان مخفیکاری و قتلهای حرفهای روایت میکند. این بازی بهعنوان پیشدرآمدی برای نسخههای قبلی سری Hitman عمل میکند و بهویژه بر روی داستان شخصیت اصلی، Agent 47، و سازمان بینالمللی قراردادهای محرمانه (ICA) تمرکز دارد. داستان Hitman 1 با یک پروولوگ در دو مرحله آغاز میشود. در این بخش، بازیکنان با Agent 47 و تواناییهای او آشنا میشوند. این مراحل در یک مرکز آموزش ویژه ICA در یک جزیره به نام “The Academy” (آکادمی) انجام میشود.
Agent 47 به عنوان یک کارآموز در آکادمی در حال گذراندن دورههای آموزشی است. این مراحل بهعنوان آموزش عملی برای تست تواناییهای مخفیکاری و تاکتیکی Agent 47 عمل میکنند. پس از موفقیت در دورههای آموزشی، Agent 47 یک مأموریت واقعی در پاریس دریافت میکند. در این مأموریت، او باید دو هدف کلیدی، متئو برک و دوریس فلیشر، را از میان بردارد. این مأموریت همچنین به عنوان یک آزمایش برای ارزیابی مهارتهای Agent 47 در عمل استفاده میشود.
1. آغاز داستان: The Prologue
داستان Hitman 1 با یک پروولوگ در دو مرحله آغاز میشود. در این بخش، بازیکنان با Agent 47 و تواناییهای او آشنا میشوند. این مراحل در یک مرکز آموزش ویژه ICA در یک جزیره به نام “The Academy” (آکادمی) انجام میشود.
- مأموریت اول: Agent 47 به عنوان یک کارآموز در آکادمی در حال گذراندن دورههای آموزشی است. این مراحل بهعنوان آموزش عملی برای تست تواناییهای مخفیکاری و تاکتیکی Agent 47 عمل میکنند.
- مأموریت دوم: پس از موفقیت در دورههای آموزشی، Agent 47 یک مأموریت واقعی در پاریس دریافت میکند. در این مأموریت، او باید دو هدف کلیدی، متئو برک و دوریس فلیشر، را از میان بردارد. این مأموریت همچنین به عنوان یک آزمایش برای ارزیابی مهارتهای Agent 47 در عمل استفاده میشود.
2. The Paris Episode: “The Showstopper”
در این مرحله، داستان به پاریس منتقل میشود. Agent 47 باید در خلال یک مهمانی مد و طراحی، وسپریانو، یک طراح مد مشهور و دوریس فلیشر، یک سرمایهدار ثروتمند را از میان بردارد. این مرحله بهعنوان یکی از پیچیدهترین و جذابترین مراحل بازی شناخته میشود.
- وسپریانو: هدف اول، طراح مد مشهور که قرار است در یک نمایشگاه مد بزرگ شرکت کند. Agent 47 باید به طریقی به نمایشگاه نفوذ کند و هدف خود را بهطور مؤثر از بین ببرد.
- دوریس فلیشر: هدف دوم، یک سرمایهدار ثروتمند است که قرار است در کنار وسپریانو حضور داشته باشد.
3. The Sapienza Episode: “World of Tomorrow”
در این مرحله، Agent 47 به شهر ساحلی سابینزا در ایتالیا سفر میکند. مأموریت او نابودی سنتینیا اووکیرا، یک دانشمند برجسته است که در حال توسعه یک تکنولوژی زیستی جدید است. همچنین، او باید دکتر راکتو، یک متخصص شیمیایی، را نیز از میان بردارد.
- سنتینیا اووکیرا: یک دانشمند که در حال تحقیق بر روی یک پروژه زیستی است.
- دکتر راکتو: متخصص شیمیایی که در زمینه تولید مواد شیمیایی و سلاحهای بیولوژیکی فعالیت میکند.
4. The Marrakesh Episode: “A Gilded Cage”
Agent 47 به مراکش سفر میکند، جایی که باید دو هدف، سید راشد و فریدا موزا، را از میان بردارد. سید راشد، یک تاجر و سیاستمدار برجسته، و فریدا موزا، یک فعال سیاسی، در مراکش در حال برنامهریزی برای یک پروژه مهم هستند.
- سید راشد: تاجر و سیاستمدار برجسته که نقش مهمی در برنامههای سیاسی دارد.
- فریدا موزا: فعال سیاسی که با سید راشد همکاری میکند.
5. The Bangkok Episode: “Club 27”
در این مرحله، Agent 47 باید به بانکوک سفر کند و دو هدف، کالین باستیون و سکینا باتی، را از میان بردارد. کالین باستیون، یک ستاره راک و سکینا باتی، یک شخصیت مشهور و پرنفوذ هستند که در یک کلوب شبانه مشهور حضور دارند.
- کالین باستیون: یک ستاره راک که در حال برگزاری یک کنسرت بزرگ است.
- سکینا باتی: شخصیت مشهور و پرنفوذ که در کلوب شبانه حضور دارد.
6. The Hokkaido Episode: “Situs Inversus”
در این مرحله، Agent 47 باید به هاکایدو در ژاپن سفر کند و دو هدف، نیکولاس گريم و سریا، را از میان بردارد. نیکولاس گريم، یک میلیاردر و سریا، یک دانشمند برجسته هستند که در یک بیمارستان مدرن و لوکس درمانی در هاکایدو قرار دارند.
- نیکولاس گريم: میلیاردر و کارآفرین مشهور که به دلیل مشکلات پزشکی به هاکایدو سفر کرده است.
- سریا: دانشمند برجسته که در زمینه تحقیقات پزشکی فعالیت میکند.
7. The Conclusion: “The Finale”
در پایان فصل اول، داستان به نقطه اوج خود میرسد. Agent 47 به یک مراسم بزرگ در دبی منتقل میشود که در آن دو هدف اصلی، دوستین و دیمیتری، که از رهبران ICA و دستاندرکاران برنامههای گسترده در سازمان بینالمللی قراردادهای محرمانه هستند، در حال حضور هستند.
- دوستین: یکی از رهبران کلیدی سازمان ICA که نقشی مهم در سازماندهی مأموریتها دارد.
- دیمیتری: دستاندرکار دیگر ICA که بهعنوان یک هدف کلیدی مورد هدف Agent 47 قرار میگیرد.
یکی از برجستهترین جنبههای بصری Hitman 1، طراحی محیطهای آن است. هر مرحله از بازی در یک مکان منحصربهفرد و متنوع جریان دارد که از عمارتهای مجلل در پاریس تا خیابانهای شلوغ مراکش و پایگاههای نظامی در سیبری را شامل میشود. این محیطها با دقت و جزئیات فراوان طراحی شدهاند، به گونهای که هر فضا حسی متفاوت و منحصربهفرد را به بازیکن منتقل میکند. بازی از بافتها و مدلهای بسیار دقیق استفاده میکند. در هر محیط، از دکوراسیون داخلی ساختمانها تا پوشش گیاهی و حتی کوچکترین اشیا به شکلی واقعی و پرجزئیات طراحی شدهاند. این امر نه تنها به جذابیت بصری بازی کمک میکند، بلکه به افزایش عمق و واقعی بودن جهان بازی نیز میافزاید.
سیستم نورپردازی در Hitman 1 یکی از نقاط قوت بازی است. نورپردازی طبیعی و پویا، که بهویژه در محیطهای باز و فضاهای داخلی لوکس قابل مشاهده است، حس و حال واقعیتری به مراحل بازی میبخشد. انعکاس نور از سطوح براق و سایههای نرم، جزئیات بیشتری را به نمایش میگذارند و به بازیکنان این امکان را میدهد که بهخوبی در محیط حرکت کنند و از ویژگیهای نورپردازی به نفع خود استفاده کنند. در Hitman 2016، نه تنها محیطها، بلکه شخصیتهای غیرقابل بازی (NPCs) نیز با دقت زیادی طراحی شدهاند. هر شخصیت دارای لباسها و مدلهای منحصر به فردی است که با مکان و فرهنگ مربوط به آن محیط هماهنگ است.
حرکتهای Agent 47 و دیگر شخصیتها در بازی به شکل بسیار طبیعی و روان طراحی شدهاند. از قدم زدن در محیطهای مختلف تا اجرای حرکات مخفیانه و حملات دقیق، انیمیشنها به خوبی اجرا شده و به حس واقعگرایانه بازی کمک میکنند. همچنین، تعاملات بین شخصیتها و واکنشهای آنها به رفتار بازیکن نیز به خوبی انیمیت شده و باعث میشود جهان بازی زنده و پویا به نظر برسد. یکی از نکات قابل توجه در Hitman 2016، توجه دقیق به جزئیات فرهنگی و محلی هر مکان است. تیم سازنده بهخوبی توانستهاند فضایی منطبق با هر منطقه جغرافیایی ایجاد کنند. به عنوان مثال، مرحله پاریس با لباسهای شیک و طراحی داخلی پر زرق و برق عمارت، بهخوبی حس و حال یک مهمانی اشرافی فرانسوی را القا میکند. در مقابل، مرحله مراکش با رنگهای گرم و طراحی شلوغ خیابانها، حس زندگی در یک شهر شمال آفریقا را به خوبی منتقل میکند.
از لحاظ کیفیت گرافیکی، Hitman 1 بافتهای بسیار باکیفیتی را ارائه میدهد که در کنار نورپردازی دقیق و طراحی دقیق محیطها، جلوههای بصری چشمنوازی را خلق کرده است. همچنین، بازی به خوبی در دستگاههای مختلف، از جمله کنسولها و PC، اجرا میشود و با کمترین کاهش کیفیت، تجربهای همگن را برای بازیکنان فراهم میکند. جلوههای بصری در Hitman 2016 تنها به زیباییشناسی محدود نمیشود، بلکه نقش مهمی در گیمپلی بازی ایفا میکنند. طراحی محیطها به شکلی است که بازیکنان را تشویق میکند تا به جزئیات توجه کنند، مسیرهای پنهان را کشف کنند، و از ویژگیهای محیط برای پنهان شدن و نابودی اهداف خود استفاده کنند. به عنوان مثال، نورپردازی مناسب میتواند به بازیکن کمک کند تا در سایهها مخفی شود یا با استفاده از بازتاب نور، توجه دشمنان را به سمت دیگری جلب کند.
اگرچه طراحی شخصیتهای بازی بسیار دقیق است، اما در برخی موارد، تکرار مدلهای NPC ممکن است باعث شود که محیط بازی کمتر طبیعی به نظر برسد، به ویژه در مکانهای شلوغ. بازی بر روی سیستمهای ضعیفتر ممکن است دچار مشکلات عملکردی شود، به ویژه در تنظیمات گرافیکی بالا. این مسئله میتواند تجربه بازی را برای کاربرانی که از سیستمهای قدیمیتر استفاده میکنند، تحت تأثیر قرار دهد. Hitman 2016 از نظر جلوههای بصری یک شاهکار محسوب میشود. طراحی دقیق محیطها، نورپردازی واقعگرایانه، و انیمیشنهای طبیعی همگی به ایجاد تجربهای غنی و فراگیر کمک کردهاند که بازیکنان را به درون دنیای مخفیکاری و حرفهای Agent 47 میکشاند. با وجود برخی نقاط ضعف کوچک، بازی از نظر بصری یکی از بهترین آثار سال 2016 و یک نمونه بارز از چگونگی استفاده از جلوههای بصری برای تقویت گیمپلی است.
آهنگساز بازی Hitman 1 نیکولای بگمن (Nikolai Barman) و برت رنکین (Bert Roken) هستند. این تیم بهخوبی توانسته است با استفاده از موسیقی، به عمق و جذابیت داستان بازی بیفزاید و تجربهای شگفتانگیز برای بازیکنان ایجاد کند. نیکولای بگمن، آهنگساز و تنظیمکنندهای است که در زمینه موسیقی بازیهای ویدئویی تجربه زیادی دارد. او برای بازیهای مختلفی موسیقی ساخته است و بهویژه برای بازیهای اکشن و مخفیکاری مانند Hitman، توانسته است ترکیبی مناسب از ملودیها و موسیقیهای متناسب با جو بازی خلق کند.
موسیقیهای بگمن در Hitman 2016 بهطور عمده از سازهای ارکسترال، الکترونیک، و تریپهاپ تشکیل شده است. این سبک موسیقی بهخوبی توانسته است احساسات مختلف از جمله هیجان، استرس، و تنهایی را به تصویر بکشد. نیکولای بگمن با استفاده از ساختارهای موسیقیایی پیچیده و تکنیکهای مدرن، توانسته است محیطهای مختلف بازی را بهخوبی موسیقیپایه کند. ترکیب سازهای ارکستر و الکترونیک در کنار استفاده از تِمهای تنشزا و ملودیهای آرام، به ایجاد تجربهای متناسب با فضای مخفیکاری بازی کمک کرده است. موسیقی متن بازی بهگونهای طراحی شده است که با تغییر محیط و وضعیت بازی، احساسات مختلفی را منتقل کند. بهعنوان مثال، در مراحل پرتنش و استرسزا، موسیقیهای دراماتیک و پرشتاب بیشتر استفاده میشود، در حالی که در مراحل آرامتر، ملودیهای ملایم و آرامشبخش بیشتر به گوش میرسند.
تصاویر محیط بازی Hitman 1
نکات مثبت و منفی بازی Hitman 1
از نکات مثبت بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- تنوع محیطها: هر مرحله از بازی در یک مکان منحصر به فرد و با طراحی دقیق برگزار میشود، از مهمانیهای مد در پاریس تا بازارهای شلوغ در مراکش. این تنوع به بازیکنان امکان میدهد تا با محیطهای مختلف آشنا شوند و تجربههای متنوعی کسب کنند.
- آزادی عمل: بازیکنان به طور کامل در انتخاب روشهای انجام مأموریتها آزاد هستند. میتوانند از استراتژیهای مختلف برای رسیدن به اهداف استفاده کنند، از جمله استفاده از لباسهای مختلف، ابزارهای مخفیانه و تغییر در برنامههای شخصیتهای غیرقابل بازی (NPCs).
- محیطهای پرجزئیات: طراحی دقیق و پرجزئیات محیطها، از بافتهای واقعگرایانه گرفته تا نورپردازی مؤثر، به ایجاد یک تجربه بصری جذاب کمک کرده است.
- کیفیت مدلهای شخصیتها: شخصیتها با طراحی دقیق و انیمیشنهای طبیعی ارائه میشوند، که به ایجاد یک دنیای زنده و قابل باور کمک میکند.
- موسیقی متن: ترکیب سازهای ارکسترال و الکترونیک در موسیقی متن بازی به خوبی به فضای تنشزا و مخفیکاری بازی کمک کرده است. تغییرات موسیقایی بهخوبی با وضعیت بازی هماهنگ است.
- صداگذاری شخصیتها: صداگذاری دقیق و متناسب با شخصیتها به عمق داستان و تعاملات درون بازی افزوده است.
- واکنشهای پویا: هوش مصنوعی شخصیتهای غیرقابل بازی به خوبی به رفتارهای بازیکن واکنش نشان میدهد، که باعث میشود هر انتخاب و حرکت بازیکن تأثیرگذار و معنادار باشد.
- چالشهای متنوع: بازی چالشهای متنوعی ارائه میدهد که بازیکنان را به استفاده از استراتژیهای خلاقانه و تفکر عمیق ترغیب میکند.
- پشتیبانی از تجربههای مختلف: امکان تکرار مراحل با روشهای مختلف و اجرای ماموریتهای جانبی به بازیکنان این فرصت را میدهد تا تجربههای جدیدی از بازی کسب کنند.
از نکات منفی بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- انتشار غیرمتداول: انتشار بازی به صورت اپیزودی در زمان انتشار مورد نقد قرار گرفت. برخی از بازیکنان از این مدل انتشار راضی نبودند و ترجیح میدادند که بازی به صورت یکجا و کامل عرضه شود.
- تجربه ناقص: این مدل انتشار باعث شد که بازیکنان برای دسترسی به کل محتوا و داستان بازی منتظر بمانند، که ممکن است تجربه کلی را تحت تأثیر قرار دهد.
- شخصیتپردازی سطحی: برخی از شخصیتها به اندازه کافی توسعه نیافتهاند و ممکن است برای بازیکنان جذابیت کمتری داشته باشند.
- فقدان تنظیمات گرافیکی پیشرفته: برخی از بازیکنان ممکن است از عدم وجود تنظیمات گرافیکی پیشرفته یا بهینهسازی برای سختافزارهای مختلف ناراضی باشند.