در این قسمت از ایکستراگیم به بررسی بازی Lies of P یک عنوان اکشن نقشآفرینی است که توسط استودیو Round8 ساخته و توسط شرکت Neowiz منتشر شده است می پردازیم. این بازی در سبک سولز-لایک طراحی شده و از نظر گیمپلی و محیطهای تاریک و چالشبرانگیز شباهت زیادی به بازیهای سری Dark Souls دارد. داستان بازی Lies of P از داستان معروف پینوکیو الهام گرفته شده است، اما با رویکردی تاریک و بالغتر. بازیکن در نقش یک پینوکیو مکانیکی ظاهر میشود که در شهری پر از موجودات شیطانی و مرموز به جستجوی پدر خود، ژپتو، میپردازد. بازیکنان باید در محیطهای پیچیده و پرخطر حرکت کرده، با دشمنان مختلف مبارزه کنند و تصمیماتی بگیرند که بر داستان بازی تأثیر میگذارد:
اطلاعات بازی Lies of P
ژانر: اکشن، ماجراجویی
تاریخ انتشار: 28 شهریور 1402
پلتفرم ها: PlayStation 5, PlayStation 4, macOS, Xbox One، PC
ناشر بازی: Neowiz
شرکت سازنده: Round 8 Studio of Neowiz
درجه سنی بازی: 18+
نگاهی به بازی Lies of P
پس از موفقیتهای گسترده در بازیهای مانند Soulsborne و هاردکور از سوی سافتور، یک دهه میگذرد که بسیاری از توسعهدهندگان بازیهای دستهی AA، به سمت ایجاد عناوین هاردکور، الهامگیری کردهاند از آثار مانند میازاکی. در آن میان، در حالی که عناوین Souls-like مورد توجه قرار گرفتهاند، توسعهدهندگان کوچکتر و کمتر شناختهشده، به دنبال تحقق موفقیتهای مالی و تجاری شدهاند، با تمرکز بر ارائه تجربههای هاردکور و Souls-like منحصر به فرد در ساختار و محیط بازی. با این حال، بسیاری از این تلاشها، با وجود تمرکز بر ارائه تجربههای هاردکور و Souls-like، به عملکردی که انتظار میرفت از خود به جای بگذارند و در واقع، بیشتر از اقتباسهایی هستند که امیدوارند موفقیتهای مالی و تجاری را به دست آورند.
بازی Lies of P یا همان “دروغهای پینوکیو”، یک تفسیر جدید از داستان معروف کودکی ما است. حوادث داستان در شهر خیالی کرات (Krat) رخ میدهد، یک شهر که به عنوان “شهر آینده” شناخته میشود و دارای بزرگترین مخترعان جهان است. این شهر از یک مکان قدیمی و سنتی با باورهای مذهبی به یک مرکز پیشرفتهای تبدیل شده است که با کشف مادهای به نام ارگو (Ergo)، که قدرتهای عجیبی دارد، پیشرفت فراوانی کرده است. اما کشف ارگو نه تنها باعث پیشرفت شهر شده است بلکه عواقبی مانند شیوع بیماری مرموز سنگ شدگی یا Petrification Disease را نیز به همراه داشته است. همچنین شورش رباتها نیز به این مشکلات اضافه شده و در نهایت کرات، به یک قبرستان انسانها تبدیل شده است.
افتتاحیه بازی Lies of P به شیوهای بسیار جذاب طراحی شده است و در مراحل اولیه خود، بازیکن را به طور کامل به داستان جذب میکند. با پیشروی در بازی، کاراکترهای جدیدی به داستان اضافه میشوند و بازیکن به خوبی با پیشزمینه و داستان آنها آشنا میشود. در Lies of P، برخی از شخصیتهای آشنا از داستان پینوکیو حضور دارند، با این تفاوت که ظاهر برخی از آنها به شدت تغییر کرده است. به عنوان مثال، کاراکتر جمینی در داستان پینوکیو یک جیرجیرک بازیگوش است، اما در بازی Lies of P به عنوان یک عروسک کوچک در فانوس پینوکیوی داستان حضور دارد. در عین حال، کاراکتر ژپتو نقش مشابه خود را ایفا میکند، با این حال با تغییراتی که تجربهای منحصر به فرد ارائه میدهد.
داستان بازی Lies of P در شهر Krat جریان دارد، که پس از کشف مادهی قدرتمند Ergo، یک انقلاب صنعتی و فناورانه را تجربه کرد و به یک شهر دیستوپیایی تبدیل شد. این شهر دارای معماری ویکتوریایی با عناصر صنعتی و رباتیک است، جایی که عروسکهایی به نام Puppet در همهی جوانب زندگی انسانها حضور دارند؛ از خدمتکاران و آشپزان تا هر شغل دیگری که در جامعه وجود دارد. خالقان این عروسکها، برای اطمینان از امنیتشان، قوانینی را درون آنها تعبیه کردهاند که جلوی وقوع مشکلات را میگیرد. به عنوان مثال، Puppetها نمیتوانند به هیچ انسانی آسیب برسانند و قانون صداقت نیز یکی از مهمترین قوانین آنهاست؛ هیچ یک از آنها نمیتواند دروغ بگوید، که نام بازی نیز به آن اشاره دارد و عدم توانایی Puppetها در دروغگفتن، یکی از راههای تمیز کردن آنها از انسانهاست.
دروغهای پینوکیو به معنای واقعی کلمه، یک بازی نسل نهمی است و هر آنچه را که از یک اثر با معیارهای روز انتظار دارید، برآورده میکند. بازی از بعد فنی بسیار خوب از آب در آمده و با نرخ فریم پایدار ۶۰ روی سخت افزارهای نسل نهمی اجرا میشود. مبارزات هر چه شلوغ باشند، باز هم خللی در عملکرد بازی نخواهید دید که باید برای این دستاورد به سازندگان تبریک گفت. شاید تنها مشکل Lies of P در بخش فنی به بارگذاریهای محیطهایی برگردد که در دوردست قرار دارند. این تاخیر در لود شدن تکسچرها به هنگلم تغییر بازوی مکانیکی پینوکیو در منوی بازی هم دیده میشود که با یک پچ میتوان آن را رفع کرد. طراحان Lies of P در بخش هنری سنگ تمام گذاشتهاند و یک اثر فوقالعاده را به مخاطب تحویل دادهاند. محیطها به قدری زیبا هستند که نظیرش را در کمتر عنوانی دیدهاید. به عنوان مثال، ورودی خانه اپرای شهر کرات به قدری با ابهت و جذاب طراحی شده که فقط میتوان از آن تعریف کرد و عملکرد تیم هنری را ستود. دشمنان تنوع بسیار خوبی دارند و تا انتهای بازی، ورژنهای مختلفی از آنها به چشم میخورد. باسها هم در نوع خود منحصر به فرد هستند و از بعد هنری، جذاب به نظر میرسند. با این حال تکرار بیش از اندازه پوسترهای روی دیوار شهر کمی توی ذوق میزند اما این موضوع آنقدر مهم نیست که بخواهیم ایراد به حساب بیاوریم.
دروغهای پینوکیو به طور کامل یک بازی نسل نهمی است که به تمامی انتظارات یک اثر مدرن پاسخ میدهد. این بازی از نظر فنی بسیار قوی است و با قابلیت اجرای ثابت ۶۰ فریم بر ثانیه بر روی سختافزارهای نسل نهم، عملکرد بینقصی را ارائه میدهد. حتی در مواجهه با مبارزات پررفتوآمد، عملکرد بازی هیچگونه اختلالی ندارد که این امر را به توانایی بینظیر سازندگان بازی نسبت دهیم. احتمالاً تنها نقطه ضعف در بخش فنی Lies of P میتواند به لحاظ زمان لود شدن محیطهای دورافتاده باشد که با یک پچ قابل رفع است. ظاهر بازوی مکانیکی پینوکیو در منوی بازی نیز از این تأخیر رنج میبرد. هنرمندان Lies of P در بخش هنری به شکل استثنایی خود را به نمایش گذاشتهاند و با ارائه محیطهای بینظیر، بینظیری ایجاد کردهاند که برای بسیاری نوعی نمونه اولیه است. به عنوان مثال، ورودی خانه اپرای شهر Krat به چشم نمیخورد که علاوه بر خیره کننده بودن، نشانه عملکرد بالای تیم هنری است. دشمنان دارای تنوع بسیار خوبی هستند و در طول بازی، نسخههای گوناگونی از آنها را مشاهده میکنید. همچنین طراحی منحصر به فرد پوسترهای دیواری شهر، باعث جلب توجه است، با این حال، تکرار زیاد آنها ممکن است کمی از جذابیت آنها کاسته شود، اما این نکته ارزش انتقاد کمتری دارد.
سازندگان در قسمتهای منویی و رابط کاربری، به شکلی خلاقانه و با استفاده از تکنیکهای شاهکارآمیز، طراحی انجام دادند. به این صورت که در هنگام ورود به یک مرحله فرعی و یافتن آیتم مربوط به آن، وقتی کنار Stargazer قرار میگیرید، منوی بازی به شما نمایش میدهد که آیتم شما مربوط به کدام بخش از جهان بازی است و نزدیکترین Stargazer به شما را نمایش میدهد، بدون اینکه نیاز به حدس و گمان باشد. به عنوان مثال، وقتی عدد ارگوهای شما به رنگ آبی نمایش داده میشود، این به معنی این است که میتوانید لول خود را ارتقا دهید. تلاش سازندگان برای نمایش واضح ساختار کلی بازی، یک اقدام تحسینبرانگیز است که ممکن است بر آینده بازیهای سولزلایک نیز تأثیرگذار باشد، هرچند این موضوع ممکن است به مذاق برخی از طرفداران سنتی سولزلایکها خوش نیاید.
موسیقی در بازی Lies of P، بخشی است که به طور مطلق بدون نقص وارد شده است. موسیقیهای پسزمینه و باسهای بازی بسیار عالی بوده و به همراه آن، سازندگان چندین قطعه موسیقی اختصاصی زیبا و جذاب تهیه کردهاند. پشت برخی از این قطعات، داستانهای دلنشینی نهفته است که گوش دادن به شعرها و توضیحات آنها ممکن است احساسات شما را به لرزه درآورد. ترانههایی مانند “Feel” که تاثیرگذاری بسیار زیادی دارند، نمونهای از حساسیت و کیفیت بالای سازندگان در این بخش هستند و نشان میدهند که آنها با موفقیت به این چالش پاسخ دادهاند.
بعضی از این ترانهها به زبان فرانسوی خوانده شدهاند که ارتباط مستقیمی با شهر Krat ندارد. فضای شهر Krat از دوره هنری بل اپوک الهام گرفته است، یک دوره شکوهمند از هنر و فرهنگ در فرانسه و بلژیک. سازندگان علاوه بر داستان اصلی پینوکیو، برداشت خود را از این دوره با استفاده از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 نمایش دادهاند. با اینکه این موتور معمولاً برای نسل هشتم طراحی شده است، بازی Lies of P نشان میدهد که کیفیت فنی و اجرایی آن به اندازهی عناوین نسل نهمی است. استودیو Neowiz Games با ارائهی این اثر کمنقص، با فریمریت ثابت و جلوههای بصری جذاب، به عنوان یک اثر شایسته به مخاطبان خود ارائه داده است.
تصاویر محیط بازی Lies of P
نکات مثبت و منفی بازی Lies of P
از نکات مثبت بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- محیط و هنر: بازی با استفاده از موتور گرافیکی Unreal Engine 4، محیطهای بسیار زیبا و جذابی ارائه میدهد که الهام گرفته از دوره هنری بل اپوک است. این محیطها از جمله ورودی خانه اپرای شهر Krat، به شکل بینظیری طراحی شدهاند.
- موسیقی و صدا: موسیقیهای پسزمینه و صداگذاری بازی بسیار خوب و جذاب است، که باعث افزایش تجربه تصویری و احساسی بازیکن میشود. انتخاب و استفاده از ترانههایی مانند “Feel” نمایانگر حساسیت بالای سازندگان در این بخش است.
- مبارزات و عملکرد فنی: بازی با فریمریت پایدار ۶۰ فریم در ثانیه اجرا میشود و مبارزات خوبی را ارائه میدهد، بدون اینکه مشکلاتی در عملکرد بازی ایجاد شود. همچنین طراحی مکانیکهای بازی و کنترلها نیز از جمله نقاط قوت بازی محسوب میشود.
- منظومهی اقتصادی: بازی اقتصادی خوبی دارد که به بازیکن امکان میدهد ارزشگذاری و فروش اشیاء را تجربه کند و به تدریج منابع خود را افزایش دهد.
- داستان و شخصیتها: داستان بازی از طریق آیتمها و محیطهای اطراف به خوبی روایت میشود و کاراکترهای جذابی همچون جمینی و ژپتو وارد داستان میشوند که البته با تغییراتی نسبت به داستان اصلی پینوکیو ظاهر شدهاند.
از نکات منفی بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- باگها و مشکلات فنی: بازی برخی از مشکلات فنی مانند تاخیر در بارگذاری تکسچرها در بخشهای دورافتاده دارد که میتواند تجربه کاربری را تحت الشعاع قرار دهد.
- تکرار بیش از حد در طراحی محیط: برخی از پوسترها و نقاشیهای روی دیوارها در شهر Krat به طور مکرر تکرار شدهاند که ممکن است از جانب بازیکنان برای بعضی از آنها خستگی زا باشد.
- محدودیتهای مربوط به قوانین Puppetها: محدودیتهایی که برای عروسکها در نظر گرفته شده است ممکن است به برخی از بازیکنان احساس محدودیت کنندگی دهد و تنوع در تصمیمگیریها را کاهش دهد.
- استفاده از عناصر اقتباسی: برخی از کاراکترها و عناصر داستانی از داستان اصلی پینوکیو الهام گرفته شدهاند، اما تغییراتی در ظاهر و شخصیت آنها صورت گرفته که ممکن است برخی از طرفداران اصلی این داستان نسبت به آنها انتقاد داشته باشند.
- تعادل سختی و پیچیدگی: برخی از بازیکنان ممکن است احساس کنند که سطح سختی بازی یا پیچیدگی آن در برخی مراحل ناپایدار است و باعث تجربه ناخوشایندی شود.