در این قسمت از ایکستراگیم به نقد و بررسی بازی Redfall | ردفال یک بازی اکشن اول شخص (FPS) در سبک جهان باز است که توسط استودیوی Arkane Austin توسعه داده شده و توسط Bethesda Softworks منتشر شده است می پردازیم. این بازی در تاریخ 2 مه 2023 منتشر شد و برای پلتفرمهای Xbox Series X/S و PC در دسترس است. Redfall یک بازی اکشن اول شخص جهان باز است که در جزیرهی خیالی Redfall در ماساچوست روایت میشود. داستان بازی بر روی یک گروه کوچک از بازماندگان متمرکز است که باید با ارتشی از خونآشامها و انسانهای فاسدی که به آنها خدمت میکنند، مبارزه کنند.
اطلاعات بازی Redfall
ژانر: شوتر، اکشن
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1402
پلتفرم ها: PC, Xbox Series X and Series S
ناشر بازی: Bethesda
شرکت سازنده: Arkane Studios
درجه سنی بازی: 18+
نگاهی به بازی Redfall
شرکتی به نام Aevum Therapeutics به دنبال ساخت یک داروی جوانسازی است که قرار است مشکلات پیری و مرگ را حل کند. اما آزمایشات این شرکت به طرز وحشتناکی اشتباه پیش میرود و منجر به ایجاد خونآشامهایی میشود که نه تنها جاودان هستند، بلکه توانایی کنترل محیط اطراف خود را دارند. این خونآشامها جزیره Redfall را در محاصره خود درآورده و دسترسی به خارج از جزیره را قطع کردهاند. آنها خورشید را مسدود کردهاند و باعث شدهاند که Redfall همیشه در تاریکی بماند. داستان بازی حول تلاش این چهار قهرمان برای آزادسازی Redfall از چنگال خونآشامها و بازگرداندن نور خورشید به جزیره میچرخد. این گروه باید با ارتش خونآشامها که از دانشمندان شرکت Aevum Therapeutics تبدیل شدهاند، مقابله کنند. علاوه بر این، بازیکنان باید با گروههای انسانهایی که به خونآشامها خدمت میکنند و به عنوان “فانگها” شناخته میشوند، مبارزه کنند.
در طی داستان، بازیکنان با شخصیتهای مختلفی در جزیره ملاقات میکنند که هر کدام داستانهای خود را دارند و میتوانند به بازیکنان در مبارزه با خونآشامها کمک کنند. علاوه بر ماموریتهای اصلی، بازیکنان میتوانند در جهان بازی به کاوش بپردازند، تجهیزات و منابع جمعآوری کنند و با چالشهای مختلفی روبرو شوند. در نهایت، بازیکنان باید با قدرتمندترین خونآشامها که به عنوان “خدایان خونآشام” شناخته میشوند، روبرو شوند تا جزیره را نجات دهند و اسرار پشت این فاجعه را کشف کنند.
Layla یک دانشجوی سابق در رشته مهندسی زیست پزشکی است که در شهر Redfall زندگی میکرد. او در آزمایشات علمی شرکت Aevum Therapeutics مشارکت داشت، که این شرکت به دنبال کشف روشهای جدید درمانی بود. پس از وقوع حوادث مرموز در این آزمایشگاه، Layla با تواناییهای ذهنی عجیب و قدرتهای فرابشری از آنجا بیرون آمد. Layla میتواند اشیاء را با نیروی ذهنی خود کنترل و جابهجا کند. او میتواند از یک چتر ذهنی برای دفاع در برابر حملات استفاده کند. Layla فردی باهوش، کنجکاو و سرسخت است که پس از دریافت قدرتهای جدیدش، در مبارزه با خونآشامها نقش کلیدی ایفا میکند.
Jacob یک تکتیرانداز حرفهای است که پیش از این در استخدام یک گروه نظامی خصوصی بوده است. او به عنوان یک مزدور به جزیره Redfall فرستاده شد تا در یکی از ماموریتهای نظامی شرکت کند. اما پس از آغاز حملات خونآشامها، او بهطور مرموزی چشم چپش را از دست داد و تواناییهای فوقطبیعی به دست آورد. چشم جادویی او به Jacob امکان میدهد تا دشمنان را از فواصل دور تشخیص دهد و آنها را با دقت بالایی هدف بگیرد. Jacob میتواند یک کلاغ روحی را احضار کند که به شناسایی محیط و کشف دشمنان کمک میکند. Jacob فردی ساکت و مرموز است که در استفاده از تاکتیکهای مخفیکاری و تیراندازی ماهر است. کلاغ روحی او همراه وفادارش است که در مبارزات و شناسایی محیط به او کمک میکند.
Remi یک مهندس جنگی و عضو نیروی دریایی آمریکا است. او در عملیاتهای مختلف نجات در سراسر جهان شرکت کرده است. وقتی بحران خونآشامها در Redfall رخ داد، Remi به عنوان یکی از اولین افراد به آنجا رفت تا به بازماندگان کمک کند. او از دانش فنی و مهارتهای مهندسیاش برای ساخت سلاحها و ابزارهای نجات استفاده میکند. Remi یک ربات کمکی به نام Bribón دارد که میتواند در میدان جنگ به او کمک کند. Remi فردی فداکار، شجاع و دارای روحیهای نجاتبخش است. او از تجهیزات و فناوریهای پیشرفته برای مقابله با خونآشامها استفاده میکند و همواره به دنبال محافظت از دوستانش است.
Devinder یک محقق ماوراء طبیعی و نویسنده است که به دنبال کشف پدیدههای عجیب و غریب است. او به Redfall آمد تا مستندات و اطلاعاتی در مورد رخدادهای عجیب و غریبی که در این منطقه اتفاق میافتاد جمعآوری کند. پس از شروع حملات خونآشامها، او از تخصصش در ساخت ابزارهای ضد خونآشام استفاده کرد تا به بازماندگان کمک کند. Devinder میتواند ابزارهای مختلفی بسازد که به طور خاص برای مبارزه با خونآشامها طراحی شدهاند، مانند تلهها و دستگاههای دفاعی. Devinder فردی کنجکاو، خلاق و پرانرژی است که علاقه زیادی به رمز و رازها و پدیدههای فراطبیعی دارد. او با استفاده از ابزارهای دستساز خود در مبارزات نقش مهمی ایفا میکند و همواره به دنبال راههای جدید برای مقابله با خونآشامها است.
بازی از یک استایل هنری نیمهواقعگرایانه با ترکیبی از رنگهای تیره و سایههای سنگین استفاده میکند که کاملاً با تم خونآشامی و فضای تاریک جزیره هماهنگ است. فضای کلی بازی حال و هوای وحشت را به خوبی به بازیکن منتقل میکند، به ویژه در مناطقی که خونآشامها حضور دارند. Arkane Studios در خلق یک جهان جزیرهای نیمهباز با معماری قدیمی و شهری کوچک، با جزئیات فراوان موفق عمل کرده است. جزیره Redfall با کوچههای تاریک، ساختمانهای مخروبه، و مناظر طبیعی زیبایی که همگی به تدریج توسط خونآشامها تخریب شدهاند، فضای مرموزی دارد.
نورپردازی یکی از عناصر کلیدی در خلق حس وحشت است. بازی از نورهای نئونی و منابع نوری محدود استفاده میکند تا حس تهدید و ناامنی را به بازیکن القا کند. در عین حال، محیطهای داخلی نیز با سایههای سنگین و جزئیات کافی، احساس تاریکی و ترس را تقویت میکنند. طراحی خونآشامها در بازی ترکیبی از کلاسیک و مدرن است. این موجودات با چهرههای خوفناک و بدنهای تغییرشکلیافته، حس تهدید را به خوبی منتقل میکنند. هر نوع خونآشام طراحی منحصر به فرد خود را دارد، از موجودات سریع و مرگبار تا خونآشامهای قدرتمند و بزرگتر که چالش بیشتری برای بازیکن ایجاد میکنند.
شخصیتهای اصلی با طراحیهای متنوع و استایلهای متفاوت از همدیگر متمایز هستند. هر شخصیت علاوه بر تواناییهای ویژه، از نظر طراحی بصری نیز جذابیت خاص خود را دارد. لباسها، تجهیزات و جزئیات چهره شخصیتها به خوبی پرداخت شدهاند و به بازیکن امکان میدهند تا با شخصیت خود ارتباط بیشتری برقرار کند. افکتهای بصری در بازی به ویژه هنگام استفاده از قدرتهای خاص شخصیتها بسیار جذاب هستند. برای مثال، قدرتهای ذهنی Layla با جلوههای نوری و حرکتهای پرانرژی همراه است که حس استفاده از نیروهای فراطبیعی را به خوبی منتقل میکند. یا قدرت نامرئی شدن Jacob که با یک افکت بصری خاص از ترکیب رنگهای تیره و روشن ایجاد میشود.
انیمیشنهای شخصیتها و دشمنان به طور کلی روان و واقعگرایانه هستند. حرکات خونآشامها با سرعت و خشونت خاصی انجام میشود که بر خطرناک بودن آنها تاکید دارد. البته در برخی موارد، انیمیشنهای حمله و حرکت شخصیتها کمی کلیشهای به نظر میرسند، اما در کل تاثیر منفی زیادی بر تجربه کلی نمیگذارند. بازی در ارائه جزئیات محیطی موفق عمل کرده است. محیطهای شهری، خانهها، فروشگاهها و مناطق تخریبشده همگی با دقت زیادی طراحی شدهاند و پر از جزئیات کوچک و بزرگ هستند. از قفسههای خالی سوپرمارکتها گرفته تا ماشینهای رهاشده در خیابانها، همه این جزئیات به بازیکن کمک میکنند تا عمق فاجعهای که در Redfall رخ داده است را درک کند.
مبارزات در Redfall پر از لحظات هیجانانگیز و نفسگیر است. هر رویارویی با خونآشامها نبردی بیرحمانه برای بقا است. خونآشامهای بازی از سرعت و قدرت باورنکردنی برخوردارند و از هر طرف به شما هجوم میآورند. شما باید به سرعت تصمیمگیری کنید، از تاکتیکهای خلاقانه استفاده کنید و با توجه به قدرتهای خاص خود و همتیمیهایتان، استراتژیهای جدیدی خلق کنید. تیراندازی دقیق، استفاده هوشمندانه از محیط و همکاری با تیم، کلید پیروزی در این مبارزات مرگبار است. هر دشمنی که شکست میدهید، نه فقط یک خونآشام کمتر در جهان است، بلکه گامی به سوی نجات Redfall است.
در Redfall شما تنها یک انسان عادی نیستید؛ بلکه قهرمانی هستید که قدرتهای فراطبیعی به دست آوردهاید. هر شخصیت قدرتهای ویژهای دارد که نبردها را به نمایشگاهی از تواناییهای خارقالعاده تبدیل میکند. از کنترل اشیاء با نیروی ذهنی گرفته تا نامرئی شدن و احضار ارواح، شما میتوانید با استفاده از این قدرتها صحنههای حماسی خلق کنید.تواناییهای منحصر به فرد شخصیتها، باعث تنوع بینظیر در گیمپلی میشود. مثلاً Layla با چتر ذهنی خود میتواند یک دیوار دفاعی خلق کند و Jacob با کلاغ روحیاش میتواند دشمنان را در کمین غافلگیر کند. این تواناییها به شما این امکان را میدهد که با روشهای مختلف و خلاقانه دشمنان خود را شکست دهید و هر نبرد را به یک تجربه منحصر به فرد تبدیل کنید.
Redfall به بازیکنان اجازه میدهد که یا به تنهایی در جزیره به ماجراجویی بپردازند یا با دوستان خود یک تیم تشکیل دهند. تجربه همکاری چندنفره، حس واقعی یک تیم قهرمانانه را به وجود میآورد که در برابر تهدیدهای عظیم و وحشتناک با یکدیگر متحد میشوند.هر شخصیت نقش خود را در تیم ایفا میکند. یکی میتواند دشمنان را منحرف کند، دیگری پشتیبانی تاکتیکی ارائه دهد و دیگری با استفاده از قدرتهای مرگبار خود دشمنان را نابود کند. این همکاری باعث میشود که مبارزات پیچیدهتر و چالشبرانگیزتر شوند و هر پیروزی شیرینتر باشد.
بازی Redfall توسط استودیوی Arkane Austin توسعه داده شده که بخشی از استودیوی بزرگتر Arkane Studios است. این استودیو به خاطر ساخت بازیهای تحسینشدهای مانند Dishonored و Prey شهرت دارد. کارگردانی و آهنگسازی این بازی نیز توسط افراد با تجربه و برجسته در صنعت بازیسازی انجام شده است. Harvey Smith یکی از کارگردانان اصلی بازی Redfall است. او یک طراح و کارگردان بازیهای ویدئویی باتجربه است که بیشتر به خاطر نقش مهمش در توسعه سری بازیهای Dishonored و Deus Ex شناخته میشود.Harvey Smith در Arkane Studios به عنوان یکی از چهرههای کلیدی فعالیت میکند و مسئولیتهای زیادی در هدایت بازیهای این استودیو داشته است. او توانسته با ترکیب داستانگویی عمیق و طراحی سطح خلاقانه، تجربههای منحصر به فردی را در بازیهای Arkane خلق کند.در Redfall، Harvey Smith بر روی خلق یک تجربه جهانباز و چندنفره تمرکز کرده که در عین حال دارای المانهای داستانی قوی و طراحی سطحی پیچیده است که بازیکنان را به کاوش و تجربهی خلاقانه در دنیای بازی دعوت میکند.
موسیقی متن بازی Redfall توسط Jonathon Broomhall ساخته شده است. او از آهنگسازان با استعداد و تجربهای است که در ساخت موسیقی بازیهای مختلف فعالیت داشته است. Jonathon Broomhall بیشتر به عنوان فرزند Russell Broomhall (آهنگساز مشهور) شناخته میشود و در مسیر حرفهای خود، به خوبی توانسته به نامی معتبر در صنعت بازیسازی تبدیل شود.موسیقی بازی Redfall نقش مهمی در خلق حس وحشت و تنش در بازی دارد. موسیقی متن با استفاده از ترکیب سازهای الکترونیکی و ارکسترال، فضایی تاریک و مرموز خلق میکند که به بازیکن احساس حضور در دنیایی تسخیرشده و مملو از خونآشامها را منتقل میکند.موسیقیهای ساخته شده توسط Broomhall به خوبی با تم و فضای کلی بازی هماهنگ هستند و در لحظات اوج و حساس بازی به خوبی از آنها استفاده میشود تا تجربهای عمیقتر و تأثیرگذارتر برای بازیکن به وجود آورد.
تصاویر محیط بازی Redfall
نکات مثبت و منفی بازی Redfall
از نکات مثبت بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- طراحی جهان باز جذاب و غنی: Redfall یک دنیای نیمهباز پر از جزئیات ارائه میدهد که پر از رازها، مناطق متروکه، و مناظر تاریک است. استودیوی Arkane همیشه در خلق محیطهای جذاب و پیچیده موفق بوده است و در Redfall نیز بازیکنان میتوانند در یک جهان مملو از خطرات و ماجراجوییها به کاوش بپردازند.
- تواناییهای منحصر به فرد شخصیتها: چهار شخصیت قابل بازی، هرکدام با تواناییهای ویژهای ارائه شدهاند که تنوع زیادی به گیمپلی میبخشند. این قابلیتها نه تنها در مبارزات مفید هستند، بلکه میتوانند به خلاقیت بازیکنان در نحوهی رویارویی با دشمنان و چالشها کمک کنند.
- همکاری تیمی و تجربه چندنفره: بازی به صورت چندنفره (co-op) قابل تجربه است که بازیکنان را تشویق به همکاری و تقسیم نقشها میکند. هماهنگی بین شخصیتهای مختلف و استفاده از تواناییهای آنها به صورت تیمی میتواند تجربهای جذاب و سرگرمکننده ایجاد کند.
- فضای ترسناک و طراحی خونآشامها: طراحی خونآشامها و فضای کلی بازی توانسته حس ترس و وحشت مناسبی ایجاد کند. محیطهای تاریک، کوچههای متروکه، و موسیقیهای مرموز، فضایی دلگیر و تهدیدآمیز به وجود میآورند که به خوبی با تم بازی سازگار است.
- داستانسرایی قابل توجه: بازی دارای روایتی قابل قبول و جذاب است که با روش خاص Arkane در داستانسرایی و خلق دنیایی پر از جزئیات و تاریخچه همراه است. هر منطقه از Redfall داستان خاص خود را دارد و بازیکنان میتوانند با کاوش در محیطها و پیدا کردن سرنخها، به عمق داستان پی ببرند.
از نکات منفی بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- مشکلات فنی و بهینهسازی ضعیف: یکی از بزرگترین مشکلات Redfall در زمان عرضه، وجود باگها و مشکلات فنی متعدد بود. از افت فریمها گرفته تا مسائل مرتبط با هوش مصنوعی و مشکلات سرور در حالت چندنفره، این مشکلات تجربه کلی بازی را برای بسیاری از بازیکنان خدشهدار کرد.
- هوش مصنوعی ضعیف دشمنان: هوش مصنوعی دشمنان، به ویژه در مواجهه با خونآشامها، یکی از نقاط ضعف اصلی بازی به شمار میرود. برخی از دشمنان رفتارهای غیرمنطقی و سادهای از خود نشان میدهند که چالشهای بازی را کاهش داده و جذابیت مبارزات را کم میکند.
- کمبود تنوع در ماموریتها و فعالیتها: در حالی که جهان بازی از نظر بصری جذاب است، اما ماموریتها و فعالیتهای جانبی بازی از تنوع کافی برخوردار نیستند. بسیاری از ماموریتها تکراری به نظر میرسند و ممکن است پس از مدتی برای بازیکنان کسلکننده شوند.
گیم پلی بازی Redfall