در این قسمت از ایکستراگیم به بررسی بازی Serious Sam 4 که یکی از بازیهای شوتر اول شخص است که توسط استودیوی Croteam توسعه یافته و توسط Devolver Digital منتشر شده است. این بازی چهارمین نسخه اصلی از سری بازیهای “Serious Sam” است و در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۰ منتشر شد. سبک بازی همچنان به شوتر سریع و پر از اکشن معروف است که بازیکنان باید با تعداد زیادی دشمن روبرو شوند. سلاحهای متنوع و کلاسیک سری، به همراه سلاحهای جدید در این نسخه وجود دارند. سیستمهای جدید مانند Legion System که امکان حضور هزاران دشمن به طور همزمان در صفحه را فراهم میکند، از ویژگیهای منحصربهفرد بازی است. بازی دارای بخش چند نفره و همکاری (co-op) است که بازیکنان میتوانند به صورت تیمی با دشمنان مبارزه کنند:
اطلاعات بازی Serious Sam 4
ژانر: شوتر اول شخص
تاریخ انتشار:۳ مهر ۱۳۹۹
پلتفرم ها: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, PC , Xbox Series X and Series S
ناشر بازی: Devolver Digital
شرکت سازنده: Croteam
درجه سنی بازی: 18+
نگاهی به بازی Serious Sam 4
اگر به گذشته برگردیم و هر قسمت از سری بازیهای Serious Sam را بررسی کنیم، میبینیم که همیشه از استانداردهای زمان خود عقب بودهاند. استودیو Croteam بیش از ۱۵ سال است که این سری را میسازد، بدون اینکه تحولی بزرگ در آن ایجاد کند. در مقابل، سری DOOM در دو قسمت اخیر خود با حفظ المانهای کلاسیک و افزودن مکانیزمهای جدید بسیار موفق بوده است. حال سوال این است که آیا Serious Sam 4 میتواند مخاطبان جدیدی جذب کند؟ Serious Sam همچنان یک شوتر اول شخص ساده و بیتاکتیک باقی مانده، که در آن با مجموعهای از سلاحها به مبارزه با تعداد زیادی آدم فضایی میپردازید.
شوک اولیه سکانس آغازین بازی Serious Sam 4 به ناامیدی منجر میشود، زیرا پس از دقایق ابتدایی خیرهکننده، بازی به سطوح کوچکتر و تکراری با تعداد زیادی دشمن منتقل میشود که ایرادات بازی را آشکار میکنند. کاهش کیفیت گرافیک و انیمیشن در مناطق کندتر و نزدیکتر بیشتر به چشم میآید، جلوههای بصری قدیمی و سطوح اولیه بدون الهام هستند. آیتمهای مخفی در بازی پراکندهاند، اما اغلب گذرگاههای مخفی به جایی نمیرسند و مناطق پنهان امیدوارکننده به خارج از محدوده نقشه منتهی میشوند.
سازندگان Serious Sam 4 این بار به سراغ یک داستان پیشدرآمدی رفتهاند که به ریشههای مجموعه میپردازد، اما این تلاش بیفایده است. داستان همچنان بر حضور موجودات فضایی و باستانی روی زمین تمرکز دارد و سم به عنوان شخصیت اصلی باید با آنها مبارزه کند. در ساعات ابتدایی بازی چند شخصیت مکمل معرفی میشوند که فاقد شخصیتپردازی عمیقاند و بیشتر شبیه کلیشههای قدیمی و استریوتایپهای بیمزه هستند. فرماندهای حسود، مکزیکی علاقهمند به کشتن موجودات فضایی و تازهکاری که به قهرمان تبدیل میشود، نمونههایی از این شخصیتهای کلیشهای هستند.
Serious Sam 4 تفاوت چندانی با نسخههای قبلی ندارد و به جز چند اسلحه و دشمن جدید، تغییر خاصی مشاهده نمیشود. استودیوی Croteam با اضافه کردن Skill Tree و آیتمهای مخفی، سعی در نزدیک کردن بازی به آثار روز داشته است، اما این ویژگیها با روحیه کلی بازی در تضاد است. طراحی مراحل نیز بیشتر شبیه بازیهای Call of Duty است و محیطهای کوچک به هم متصل میشوند که نهایتاً به میدانی بزرگ برای مبارزه با باس منتهی میشوند. مبارزات با باسها نیز نسبت به نسخههای قبلی ضعیفتر شده و بیشتر به نشانهگیری و استفاده از اسلحههای مختلف محدود است. با این وجود، تیراندازی همچنان لذتبخش است، اما نکته جدید و قابل توجهی در ساختار بازی دیده نمیشود.
Serious Sam 4 همچنان کاتسینهای کلیشهای، تکسچرهای ناقص و انیمیشنهای تکراری آدم فضاییها را دارد. حتی انیمیشن مرگ دشمنان ثابت است و تنوعی ندارد. به نظر میرسد استودیو Croteam بدون ذوق و انگیزه، فقط برای انتشار نسخه چهارم تلاش کرده و همه چیز را کپی-پیست کرده است. تنها بخش جدید بازی کو-آپ آنلاین است که به شما امکان میدهد خط داستانی را با چهار نفر دیگر بهصورت آنلاین تجربه کنید. اما حتی در این بخش نیز خبری از همکاری تیمی یا قابلیتهای ساده بخش کو-آپ دیگر بازیها نیست. هر بازیکن مستقل عمل میکند و در صورت مرگ یا آسیب، بدون نیاز به ریوایو یا ریاسپاون مستقیم به بازی برمیگردد. تنها جذابیت این بخش حضور دوستانتان در کنارتان است، نه هیچ قابلیت یا المان جدیدی از بازی.
Serious Sam 4 تلاش میکند با کمی طنز کمیک، بازی را تسکین دهد. اما بیشتر بازی مملو از سکانسهای بینظم، صداگذاری ضعیف و طراحی سطحی است که با نقاط قوت بازی هماهنگی ندارد. بخشهای خوب بسیار کم و پراکندهاند. در یکی از سطوح خوب، بازیکنان میتوانند یک منطقه باز بزرگ را کاوش کنند، موج پس از موج دشمنان را با تاکتیکهای مختلف جاخالی دادن و پوشش گرفتن، از بین ببرند و آیتمهای بهداشتی یا مهمات پیدا کنند. شخصیت اصلی بداخلاق بازی هم گهگاه یک یا دو کلمه بین کنشهای پیوسته که تا یک اوج دیوانهکننده افزایش مییابد، میگوید.
Serious Sam و Dante از سری Devil May Cry دو شخصیت محبوب در دو بازی مختلف هستند، اما تفاوتهای بزرگی بین آنها وجود دارد. در حالی که Dante با شیاطین و غولهای غولپیکری مبارزه میکند و اغلب به عنوان یک قهرمان تحسین میشود، Sam با آدمفضاییها مبارزه میکند که به نظر میرسند نتوانند هیچ تهدید جدیای برای او ایجاد کنند. شاید دلیل موفقیت Sam همین کلهشقی و سبک بیخیالش باشد.
اگر قبلاً Serious Sam را تجربه کرده باشید، میدانید که در Serious Sam 4 با چه چیزی روبرو خواهید شد. این مسئله هم مثبت و هم منفی است، زیرا گیمپلی Serious Sam 4 هیچ تفاوتی با نسخههای قبلی ندارد و تنها کمی روانتر شده است. این بازی قابلیتهای سُرخوردنی یا حرکات پارکور را ندارد که به شما امکان عملیات متنوعتری علیه دشمنانتان بدهد. تنها کاری که میتوانید انجام دهید، پریدن و دویدن است، همراه با هدفگیری و شلیک کردن که بیشترین بخش از بازی را تشکیل میدهد.
تصاویر محیط بازی Serious Sam 4
نکات مثبت و منفی بازی Serious Sam 4
از نکات مثبت بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- اکشن سریع: Serious Sam 4 اکشن سریع و مبارزات پرشور را ارائه میدهد که مخاطبان بازی را به چالش میکشد.
- تنوع در دشمنان: بازی دشمنان متنوعی از آدم فضاییها و موجودات فضایی را در اختیار بازیکن قرار میدهد که تجربهی مبارزه را جذابتر میکند.
- محیطهای گسترده: بازی به بازیکنان امکان میدهد در محیطهای گسترده و باز جستجو کنند و به آنها امکان میدهد استراحتی از مبارزات سخت بیابند.
- بازی همکاری چندنفره: Serious Sam 4 امکان بازی همکاری چندنفره آنلاین را فراهم میکند که با دوستان و دیگر بازیکنان در مبارزات گروهی شرکت کنید.
از نکات منفی بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- کمبود نوآوری: با وجود اکشن سریع، بازی توانایی ارائه نوآوریهای چشمگیری را ندارد و تجربهی آن تا حد زیادی تکراری است.
- گرافیک ناقص: گرافیک و انیمیشنهای بازی به نظر میرسند کمی ناقص و قدیمی هستند که ممکن است تجربه را برای برخی از بازیکنان تضعیف کند.
- کمبود عمق داستانی: داستان Serious Sam 4 کمی پویا نیست و به نظر میرسد که تمرکز آن بر روی اکشن و مبارزات قرار دارد، که میتواند برای برخی بازیکنان کمی خستهکننده باشد.
- انحراف از تواناییهای بازیکن: بازی برخی از تواناییهایی مانند سُرخوردن یا حرکات پارکور را ارائه نمیدهد که میتوانست تنوع بیشتری به تجربه اضافه کند.