در این قسمت از ایکستراگیم به نقد و بررسی بازی State of Decay 2 | شهر مردگان یک بازی ویدیویی در سبک بقا و جهانباز است که توسط استودیوی Undead Labs توسعه یافته و توسط مایکروسافت منتشر شده است می پردازیم. این بازی ادامهای بر نسخه اول بازی یعنی State of Decay میباشد و در سال ۲۰۱۸ برای پلتفرمهای ایکسباکس وان و ویندوز منتشر شد. یک بازی جهانباز در سبک بقا است که بر روی مدیریت منابع، ساخت پناهگاه و تعامل با دیگر بازماندگان تمرکز دارد.
اطلاعات بازی State of Decay 2
ژانر: بقا، اکشن
تاریخ انتشار: 1 خرداد 1393
پلتفرم ها: PlayStation 4, Android, Xbox One, PC
ناشر بازی: Microsoft Studios
شرکت سازنده: Undead Labs
درجه سنی بازی: 18+
نگاهی به بازی State of Decay 2
State of Decay 2 یک بازی جهانباز در سبک بقا است که بر روی مدیریت منابع، ساخت پناهگاه و تعامل با دیگر بازماندگان تمرکز دارد. داستان بازی به طور کلی خطی نیست و بیشتر روی تجربههای بازیکن و تصمیماتی که او میگیرد، تمرکز دارد. اما بهطور کلی میتوان گفت داستان بازی پیرامون یک دنیا پس از آخرالزمان زامبیها و تلاش بازماندگان برای بقا است. در جهان بازی، یک ویروس مرگبار به نام “Blood Plague” پخش شده است که انسانها را به زامبیهای وحشی و خونخوار تبدیل میکند. شما به عنوان یکی از بازماندگان وارد این دنیا میشوید و باید همراه با دیگر بازماندگان، برای بقا تلاش کنید. بازماندگان نه تنها باید با زامبیها مبارزه کنند، بلکه باید با مشکلات دیگری مانند کمبود غذا، بیماری، و رقابت با سایر گروههای بازمانده نیز مقابله کنند.
بازی State of Decay 2 با انتخاب یکی از دو جفت شخصیت شروع میشود. هر جفت شخصیت یک داستان کوتاه دارند، اما مهمترین بخش داستان این است که آنها باید یک پناهگاه پیدا کنند و برای بقا تلاش کنند. بازیکنان به همراه شخصیتهای دیگر که در طول بازی پیدا میکنند، یک جامعه تشکیل میدهند. این جامعه باید منابع مانند غذا، دارو، سوخت و مهمات را جمعآوری کند و همچنین ساختمانها و دفاعیات لازم برای پناهگاه را بسازد. یکی از اصلیترین تهدیدات در بازی، زامبیهای آلوده به ویروس “Blood Plague” هستند. اگر یکی از اعضای جامعه شما توسط این زامبیها گاز گرفته شود، ویروس به او منتقل میشود و اگر درمان نشود، به زامبی تبدیل میشود. بازیکنان باید برای تولید داروی این ویروس، نمونههای لازم را از زامبیهای آلوده جمعآوری کنند.
یکی از بخشهای مهم داستانی بازی State of Decay 2، تصمیماتی است که بازیکن میگیرد. این تصمیمات میتوانند بر روی سرنوشت جامعه بازیکن و حتی دیگر بازماندگان تأثیر بگذارند. برای مثال، بازیکن میتواند با گروههای دیگر از بازماندگان همکاری کند یا با آنها دشمن شود. همچنین، اگر یکی از اعضای جامعه بازیکن بمیرد، دیگر نمیتوان او را بازگرداند و این شخصیت برای همیشه از بازی حذف میشود. بازی بهطور مشخص پایان ثابتی ندارد. هدف اصلی بازیکن این است که جامعهای پایدار و مقاوم در برابر زامبیها و تهدیدات دیگر بسازد. با این حال، پس از کامل کردن اهداف مشخصی مانند نابودی تمامی لانههای زامبیهای آلوده به “Blood Plague” و ساختن یک جامعه امن، بازی میتواند به پایان برسد و بازیکن میتواند یک “New Game+” را آغاز کند یا به بازی خود ادامه دهد.
دنیای بازی شامل شهرهای متروک، روستاها، جنگلها و مناطق حومهای است که با جزئیات نسبتا خوب طراحی شدهاند. سازندگان تلاش کردهاند تا حس و حال یک دنیای پس از آخرالزمان را به خوبی منتقل کنند. ساختمانهای تخریب شده، خودروهای رها شده، و زبالههایی که در خیابانها پراکنده شدهاند، به ایجاد فضایی غمانگیز و متروک کمک میکنند. با این حال، برخی از مناطق ممکن است تکراری به نظر برسند و تنوع در طراحی مکانها میتوانست بهتر باشد.
در این بازی، شما به جای یک بازمانده تنها، مسئول یک جامعه از بازماندگان هستید. مدیریت منابع، ساخت و توسعه پایگاه، و مراقبت از بازماندگان نقش محوری در گیمپلی دارد. تصمیمگیری در مورد اولویتهای پایگاه و تعاملات اجتماعی با دیگر بازماندگان از ویژگیهای برجسته این بازی است. DayZ بیشتر بر روی بقا به عنوان یک فرد تنها در دنیای گسترده و خطرناک تمرکز دارد. شما در محیطی عظیم و جهانباز باید به جستجوی منابع بپردازید و تلاش کنید تا از زامبیها، بیماریها و سایر بازیکنان زنده بمانید. این بازی فاقد سیستم مدیریت جامعه و پایگاه مانند State of Decay 2 است و بیشتر بر روی بقا در لحظه و حفظ جان تمرکز دارد.
این بازی از موتور بازیسازی Unreal Engine 4 استفاده میکند که منجر به طراحی محیطی زیبا و پویا میشود. نورپردازی، تغییرات آبوهوایی و چرخه روز و شب به بازی حس زندگی میدهند. با این حال، مشکلاتی مانند بارگذاری دیرهنگام بافتها و برخی باگهای گرافیکی میتواند تجربه بازی را تحت تأثیر قرار دهد. این بازی بیشتر مناسب کسانی است که علاقهمند به ساخت پایگاه، مدیریت منابع و تعاملات اجتماعی در دنیای پس از آخرالزمان هستند. تمرکز روی تصمیمگیریهای استراتژیک و مدیریت جامعه تجربه متفاوتی نسبت به بازیهای دیگر بقا ایجاد میکند.
نورپردازی یکی از نقاط قوت بازی State of Decay 2 است. در طول روز، نور طبیعی به خوبی بازتاب میشود و محیط را روشن و زیبا میسازد. اما در شب، نورپردازی نقش کلیدیتری پیدا میکند و به القای حس وحشت و تنش کمک میکند. استفاده از چراغقوه در تاریکی و نحوه بازتاب نور آن در محیط، به بازیکن کمک میکند تا با زامبیها و خطرات محیطی مقابله کند. سایهها در بازی به خوبی طراحی شدهاند و عمق بیشتری به صحنهها میبخشند. این سایهها به طور خاص در شبها و فضاهای داخلی محیط نقش برجستهای ایفا میکنند. با این حال، در برخی از صحنهها ممکن است مشکلاتی مانند پرش سایهها یا نبود جزئیات کافی در سایهزنی مشاهده شود.
کیفیت بافتها در بازی در برخی موارد مناسب و در برخی دیگر نامرغوب است. بافتهای محیطی مانند سطوح ساختمانها، گیاهان، و زمینها بهطور کلی خوب هستند، اما در برخی نقاط کیفیت پایین بافتها و عدم جزئیات کافی در نظر بازیکن آشکار میشود. این موضوع بهویژه در نزدیکی اجسام و محیطهای کوچکتر بیشتر به چشم میآید. مشکلاتی مانند بارگذاری دیرهنگام بافتها (texture pop-in) در برخی صحنهها مشاهده میشود که میتواند تجربه بازی را تحت تأثیر قرار دهد. این مشکل ممکن است هنگام حرکت سریع در محیط و یا جابهجایی میان مناطق مختلف رخ دهد.
افکتهای ویژه State of Decay 2 مانند انفجارها، آتشسوزی و گلولهباران به خوبی طراحی شدهاند و به ایجاد حس واقعیتر کمک میکنند. همچنین، افکتهای خون و مبارزات نیز به شکلی واقعگرایانه نمایش داده میشوند و حس خشونت و تنش را بهخوبی منتقل میکنند. افکتهای آب و هوا، مانند باران و مه، فضای محیط را تغییر داده و به تجربه بازی عمق بیشتری میبخشند. بارش باران باعث میشود تا محیط لغزندهتر به نظر برسد و حس تاریکی و رطوبت را القا کند. با این حال، این افکتها همیشه به شکلی که انتظار میرود اجرا نمیشوند و ممکن است در برخی مواقع از واقعگرایی آنها کاسته شود.
شما باید با استفاده از سلاحهای گرم و سرد، زامبیها را نابود کنید. هر سلاحی دارای دوام محدودی است و ممکن است بعد از مدتی خراب شود، بنابراین بازیکن باید به مدیریت منابع و نگهداری سلاحها توجه داشته باشد. مبارزهها تنها به قدرت جسمی محدود نمیشود؛ بازیکنان باید از استراتژیهای مخفیکاری، استفاده از صدا برای جلب توجه زامبیها، و ایجاد تلههای مختلف استفاده کنند. علاوه بر زامبیها، محیط بازی نیز خطرات دیگری مانند بیماریها و کمبود منابع را ایجاد میکند که بازیکن باید برای مقابله با آنها آماده باشد.
یکی از بخشهای کلیدی گیمپلی بازی، مدیریت و بهبود پایگاه است. بازیکنان میتوانند ساختمانها و تسهیلات مختلفی را در پایگاه خود بسازند، مانند بیمارستان، کارگاه ساختوساز، مزرعه، و خوابگاه برای بازماندگان. با پیشرفت در بازی، شما میتوانید پایگاه خود را گسترش داده و آن را به یک پناهگاه قدرتمندتر تبدیل کنید. انتخابها و اولویتبندیها در ساخت و ارتقاء ساختمانها بسیار مهم است و میتواند تأثیر بزرگی بر زنده ماندن جامعه شما داشته باشد. مدیریت منابع مانند غذا، دارو، سوخت و مهمات از اهمیت بالایی برخوردار است. بازیکنان باید منابع را از محیط جمعآوری کنند و تصمیم بگیرند چگونه آنها را بین اعضای جامعه تقسیم کنند.
هر بازمانده در جامعه دارای ویژگیها، مهارتها و نیازهای خاص خود است. برخی ممکن است در مبارزه مهارت داشته باشند، در حالی که دیگران ممکن است در درمان یا تعمیرات تخصص داشته باشند. روابط بین اعضای جامعه میتواند پیچیده شود. در صورتی که اختلافات بین بازماندگان افزایش یابد، ممکن است برخی افراد جامعه را ترک کنند یا حتی شورش کنند. بازی شما را در برابر تصمیمات اخلاقی و دشوار قرار میدهد. برای مثال، اگر یکی از اعضای جامعه آلوده شود، شما باید تصمیم بگیرید که او را درمان کنید یا او را قربانی کنید تا جامعه در امان بماند.
محیط بازی State of Decay 2 شامل شهرها، جنگلها و مناطق روستایی است که بازیکنان میتوانند به کاوش بپردازند و منابع مختلف را جمعآوری کنند. این کاوش میتواند خطرناک باشد، زیرا زامبیها و دیگر بازماندگان دشمن در همهجا حضور دارند. بازیکنان میتوانند وسایل نقلیه را پیدا کرده و از آنها برای حرکت سریعتر در نقشه و حمل منابع بیشتر استفاده کنند. البته وسایل نقلیه نیز نیاز به سوخت و تعمیر دارند. بازی شامل مأموریتهای مختلفی است که شامل نجات بازماندگان دیگر، نابودی لانههای زامبیها، جمعآوری منابع خاص و دیگر چالشها میشود.
یکی از اصلیترین تهدیدات، زامبیهای آلوده به ویروس “Blood Plague” هستند که اگر یکی از اعضای جامعه آلوده شود، بازیکنان باید برای درمان او تلاش کنند. در طول بازی، چالشهای تصادفی مانند حملات ناگهانی زامبیها به پایگاه یا کمبود ناگهانی منابع رخ میدهد که بازیکن باید برای مقابله با آنها آماده باشد. State of Decay 2 امکان بازی به صورت چندنفره آنلاین را فراهم میکند، جایی که شما میتوانید با دوستان خود همکاری کنید و برای بقا تلاش کنید. در حالت چندنفره، بازیکنان میتوانند به جهان یکدیگر ملحق شوند و در انجام مأموریتها و مدیریت پایگاه همکاری کنند. یکی از ویژگیهای مهم بازی، مرگ دائمی شخصیتها است. اگر یکی از شخصیتهای شما در مبارزه کشته شود، او برای همیشه از بازی حذف میشود و شما دیگر نمیتوانید او را بازگردانید. این ویژگی بازی را واقعگرایانهتر و پرتنشتر میکند، زیرا شما باید به تصمیمها و اقدامات خود دقت کنید
هر شخصیت دارای مهارتهای مختلفی مانند مبارزه، دویدن، درمان و ساختوساز است. با انجام فعالیتهای مرتبط، این مهارتها ارتقاء پیدا میکنند و شخصیتها تواناییهای جدیدی به دست میآورند. برخی شخصیتها دارای ویژگیهای خاصی هستند که میتوانند در بازی تأثیر بگذارند. برای مثال، برخی ممکن است خوشبین باشند و روحیه جامعه را افزایش دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ویژگیهای منفی داشته باشند که باعث مشکلات در روابط بین اعضای جامعه شود. State of Decay 2 یک بازی پرتنش و هیجانانگیز است که بر روی بقا و مدیریت منابع تمرکز دارد. تصمیمات بازیکن و نحوه مدیریت جامعه و منابع میتواند سرنوشت او و دیگر بازماندگان را تعیین کند.
آهنگساز بازی State of Decay 2، Jesper Kyd است. او یک آهنگساز مشهور دانمارکی است که به خاطر کارهای برجستهاش در صنعت بازیهای ویدیویی شناخته میشود. Kyd تجربه گستردهای در آهنگسازی برای بازیهای معروف دارد و توانسته است با استفاده از سبکهای مختلف موسیقی، فضاهای خاص و عمیقی را در بازیها ایجاد کند. Jesper Kyd در کپنهاگ دانمارک به دنیا آمد و فعالیت حرفهای خود را در صنعت موسیقی بازیهای ویدیویی در دهه 1990 آغاز کرد. او بیشتر به خاطر ساخت موسیقی برای بازیهای معروفی مانند سری Assassin’s Creed، Hitman و Darksiders II شناخته میشود. Kyd توانسته است با تلفیق موسیقی ارکسترال با عناصر الکترونیک و فضاسازیهای صوتی منحصربهفرد، تجربههای شنیداری عمیقی را برای بازیکنان فراهم کند.
موسیقی بازی State of Decay 2 به طور کامل فضای تاریک و پر از استرس دنیای بازی را به تصویر میکشد. Kyd با استفاده از المانهای الکترونیک، صداهای محیطی و ارکسترال، تلاش کرده است حس تنش، ناامیدی و بقا در دنیای پر از زامبیها را به خوبی منتقل کند. موسیقی او به بازیکنان کمک میکند تا به عمق داستان و مبارزات بازی فرو بروند و احساساتی همچون تنهایی، ترس و امید را تجربه کنند.
تصاویر محیط بازی State of Decay 2
نکات مثبت و منفی بازی State of Decay 2
از نکات مثبت بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- مدیریت جامعه و پایگاه: یکی از ویژگیهای برجسته State of Decay 2 مدیریت جامعهای از بازماندگان است. بازیکنان باید منابع را جمعآوری کنند، پایگاه خود را بسازند و ارتقا دهند، و به نیازهای مختلف اعضای جامعه رسیدگی کنند. این عنصر استراتژیک بازی به آن عمق بیشتری میبخشد و تجربه بقا را متنوع میکند.
- دنیای پویا و محیطهای باز: دنیای بازی از نظر طراحی محیطی گسترده و پویا است. چرخه روز و شب و تغییرات آب و هوایی باعث میشود که بازی حس واقعگرایی بیشتری داشته باشد. این تغییرات تأثیر مستقیمی بر گیمپلی دارند، به عنوان مثال، مبارزه در شب سختتر و پرتنشتر است.
- Co-op چندنفره: امکان بازی به صورت چندنفره (Co-op) با دوستان یکی از نقاط قوت بزرگ بازی است. بازیکنان میتوانند با همکاری یکدیگر به جمعآوری منابع، انجام مأموریتها و دفاع از پایگاه خود بپردازند. این همکاری میتواند تجربه بازی را لذتبخشتر و تاکتیکیتر کند.
- مرگ دائمی (Permadeath): سیستم مرگ دائمی (Permadeath) یکی از عناصر کلیدی بازی است که هر تصمیم شما را مهم و معنادار میکند. اگر یکی از بازماندگان شما کشته شود، برای همیشه از دست رفته است و این موضوع باعث افزایش تنش و اهمیت تصمیمات بازیکنان میشود.
- تنوع زامبیها: بازی تنوع مناسبی از زامبیها ارائه میدهد، از جمله زامبیهای عادی، زامبیهای قدرتمندتر و آلوده به ویروس “Blood Plague”. این تنوع در دشمنان باعث میشود که بازیکنان با چالشهای متفاوتی روبرو شوند و استراتژیهای مختلفی برای مقابله با زامبیها در نظر بگیرند.
از نکات منفی بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- مشکلات فنی و باگها: یکی از نقاط ضعف اصلی بازی، مشکلات فنی و باگهای مختلف است. این مشکلات شامل افت فریم، لگ، بارگذاری دیرهنگام بافتها (texture pop-in)، و باگهای مختلفی مانند گیر کردن شخصیتها در محیط میشود. این مسائل میتوانند تجربه بازی را تحت تأثیر قرار داده و لذتبخشی آن را کاهش دهند.
- نبود داستان قوی و متمرکز: State of Decay 2 به طور عمده بر گیمپلی و مدیریت تمرکز دارد و از نظر داستانی فاقد یک خط داستانی متمرکز و قوی است. داستان بازی بیشتر به شکل رویدادهای کوچک و تصادفی در دنیای بازی رخ میدهد که ممکن است برای برخی بازیکنان که به دنبال یک روایت داستانی عمیق و پیوسته هستند، کافی نباشد.
- کمبود عمق در تعاملات اجتماعی: اگرچه تعاملات اجتماعی و مدیریت جامعه بخشی از گیمپلی است، اما این تعاملات نسبتاً سطحی و محدود هستند. روابط بین بازماندگان میتوانست عمق بیشتری داشته باشد و تصمیمات بازیکنان تأثیرات بیشتری بر روی این روابط بگذارد.
گیم پلی بازی State of Decay 2