مقدمه
در این قسمت از ایکستراگیم به بررسی بازی Still Wakes the Deep یک تجربه بازی ترسناک و بقا است که در دنیای زیر آب و در فضای محدود محیط زیر دریا جریان دارد می پردازیم. این بازی توسط The Chinese Room، توسعهدهندهای شناخته شده به خاطر خلق بازیهای تحسینشدهای چون Everybody’s Gone to the Rapture و Amnesia: A Machine for Pigs، ساخته شده است. در ادامه به بررسی جنبههای مختلف این بازی میپردازیم:
اطلاعات بازی Still Wakes the Deep
ژانر: ترسناک، پازل
تاریخ انتشار: 28 خرداد 1403
پلتفرم ها: PlayStation 5, Xbox Series X and Series S, PC
ناشر بازی: Secret Mode
شرکت سازنده: The Chinese Room
درجه سنی بازی: 18+
نگاهی به بازی Still Wakes the Deep
Still Wakes the Deep در سال 1975 میلادی، در یک ایستگاه نفتی زیر آب در دریای شمال، روایت میشود. داستان بازی حول محور شخصیت اصلی بازی، کلیفورد “کلیف” مارشال، که یک تکنسین برق و مسئول تعمیرات در ایستگاه نفتی است، میچرخد. شخصیت اصلی بازی، کلیف مارشال، به عنوان یک تکنسین برق به همراه تیمش در ایستگاه نفتی زیر آب که «دریاچه» نام دارد، مشغول به کار است. این ایستگاه نفتی در اعماق دریا واقع شده و به استخراج نفت از اعماق دریا مشغول است. اما وقتی که یک حادثه ناگهانی و مرموز در ایستگاه رخ میدهد، شرایط به سرعت تغییر میکند.
یستگاه نفتی به دلیل یک انفجار یا اختلال مرموز (جزئیات دقیق بستگی به انتخابهای بازیکن در طول بازی دارد)، در وضعیت بحرانی قرار میگیرد و ارتباط با سطح زمین قطع میشود. این حادثه منجر به بحرانهایی در ایستگاه شده و موجب وقوع مشکلات جدی در سیستمها و تجهیزات میشود. پس از حادثه، تیم مارشال با موجودات و نیروهای ناشناخته و ترسناک مواجه میشود. این موجودات، که در ابتدا به صورت سایهها و صداهای عجیب ظاهر میشوند، به تدریج بیشتر و بیشتر به بازیگران آسیب میزنند و فضای ایستگاه را تحت سلطه خود درمیآورند.
کلیف و سایر شخصیتهای بازی در تلاش هستند تا دلیل اصلی حادثه و ماهیت موجودات ترسناک را کشف کنند. آنها باید با مشکلات فنی، شرایط نامساعد محیطی، و وحشتهای ناشناخته کنار بیایند. کشف رازها و حل معماها برای پیشرفت در بازی و بقا در این محیط ترسناک ضروری است. داستان بازی شامل تعاملات و روابط پیچیده بین شخصیتها است که بر تصمیمات و پیشرفتهای کلیدی تأثیر میگذارد. این روابط میتوانند به ایجاد تعارضات و تنشهای عاطفی منجر شوند که بر روی داستان و تجربه بازی تأثیر میگذارند. پایان داستان Still Wakes the Deep به انتخابهای بازیکن و نحوه پیشبرد بازی بستگی دارد. بازی ممکن است چندین پایان مختلف داشته باشد که بر اساس تصمیمات و عملکرد بازیکن شکل میگیرد. این پایانها میتوانند به موفقیت یا شکست در کشف رازهای ایستگاه نفتی و بقا در دنیای زیر آب منجر شوند.
داستان بازی Still Wakes The Deep در سال ۱۹۷۵ در ایستگاه نفتی Beira D در اسکاتلند روایت میشود، جایی که شما در نقش Caz Mcleary، یکی از کارکنان این سکو، قرار دارید. داستان با شما در حال خواندن یک نامه از همسرتان آغاز میشود، که در واقع به دنبال پایهریزی برای حضور شما در اینجاست. پس از آن، Caz به دفتر Rennick، مدیر ایستگاه، فراخوانده میشود و در این مسیر، شما با برخی از همکاران و کاراکترهای ثانویهی داستان آشنا میشوید. بازی با تمرکز بر روی ایجاد یک دنیای معتبر و شخصیتهای پراکنده، ابتدایی خوبی برای جلب توجه فراهم میکند.
این بازی بیشتر به منظور ایجاد ترس و درگیری با محیطی که در آن گرفتار شدهاید طراحی شده است و از گیمپلی پیچیدهای برخوردار نیست. در ابتدای بازی، حرکات شما به دویدن، پریدن و بالا رفتن از موانع محدود است و برخلاف بسیاری از بازیهای ترسناک دیگر، در اینجا خبری از مبارزه با موجودات نیست. پس از برخورد دریل با موجود عجیبی، مایع لزج و ترسناکی کل ایستگاه را فرا میگیرد که ذهن هر فردی را به شکل متفاوتی تحت تأثیر قرار میدهد.
در بخش آغازین بازی، با شخصیتهای فرعی مختلفی آشنا میشوید که هرکدام داستان خاص خود را دارند. در ادامه بازی، با برخی از این شخصیتها دوباره برخورد میکنید و ممکن است با آنها به عنوان باس فایتهای کوچک روبرو شوید. Still Wakes the Deep برای ایجاد ترس بیشتر بر روی محیط و اجتناب از جامپ اسکرهای ناگهانی تمرکز دارد و تلاش میکند تا ترسهایی مانند ترس از محیطهای بسته، ارتفاع یا حتی تعقیب مداوم موجودات را به بازیکنان ارائه دهد.
گیمپلی این بازی بهطور عمده برای پیشبرد روایت طراحی شده و برخلاف Alien Isolation، همیشه در معرض خطر نیستید. بازی بر روی ایجاد ترس از طریق فضاسازی و صداگذاری تمرکز دارد. در طول داستان، شما به بخشهای مختلف سکوی نفتی Beira وارد میشوید که قبلاً برای خطرات آنها آماده شدهاید، و این ترس به شما منتقل میشود. شما به طور مداوم در حال حرکت در مکانهای تنگ و باریک هستید که میتوانند فشار و استرس زیادی به شما وارد کنند. با این حال، بازی فاقد پازلهایی است که میتوانستند به گیمپلی عمق بیشتری ببخشند.
از نظر زیباییشناسی، Still Wakes the Deep عملکرد بسیار قابل توجهی دارد. استودیوی Chinese Room، که به خاطر تولید بازیهای موفقی چون Amnesia شناخته شده است، این بار از موتور Unreal Engine 5 برای ساخت اثر جدید خود بهره برده و نتیجه کار بسیار مطلوب از آب درآمده است. طراحی بصری محیطهای ترسناک بازی و دقت در جزئیات هر بخش از سکوی نفتی، به خوبی نشاندهنده کیفیت بالای زیباییشناسی این بازی است. این طراحی چشمنواز همراه با صداگذاری عالی، ترس از ناشناختهها را به طرز مؤثری به بازیکن منتقل میکند و حس عدم اطمینان از آنچه که در پشت هر در انتظار شماست، بهخوبی القا میشود.
با این حال، نکات منفیای نیز وجود دارد که بر جذابیت تجربه Still Wakes the Deep تأثیر میگذارد. عدم وجود بخشهای مبارزهای و تکراری شدن گیمپلی، باعث میشود تا احساس ناتوانی در مواجهه با موجودات ترسناک به وجود بیاید. این عدم وجود عنصر اکشن و مبارزهای ممکن است باعث شود تا نتوانید بهطور کامل آدرنالین خود را تخلیه کنید و تجربهای کامل از هیجان و ترس را کسب کنید.
تصاویر محیط بازی Still Wakes the Deep
نکات مثبت و منفی بازی Still Wakes the Deep
از نکات مثبت بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- طراحی بصری عالی: استفاده از موتور Unreal Engine 5 به بازی زیبایی بصری چشمنواز بخشیده است. طراحی محیطهای ترسناک و توجه به جزئیات در هر بخش از سکوی نفتی به خوبی اجرا شده است.
- صداگذاری فوقالعاده: صداگذاری بازی بهویژه در ایجاد جو ترسناک و مرموز، به شدت موفق بوده و کمک میکند تا ترس از ناشناختهها به طور مؤثر به بازیکن منتقل شود.
- فضاسازی و طراحی محیط: بازی با استفاده از طراحی محیطی و صداگذاری، توانسته است ترس از مکانهای تنگ و باریک را به خوبی منتقل کند. جو محیطی به طور مؤثری احساس ترس و استرس را القا میکند.
- عدم استفاده از جامپ اسکرها: بازی به جای تکیه بر ترسهای ناگهانی، بیشتر بر روی ترس محیطی تمرکز دارد که تجربهای منحصر به فرد و عمیقتر از ترس را ارائه میدهد.
از نکات منفی بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- عدم وجود بخشهای مبارزهای: بازی فاقد المانهای مبارزهای است، که ممکن است برای برخی از بازیکنان باعث ایجاد حس ناتوانی در مواجهه با خطرات شود. این فقدان عنصر اکشن میتواند به کاهش هیجان بازی منجر شود.
- تکراری شدن گیمپلی: بدون وجود پازلها یا تغییرات قابل توجه در گیمپلی، بازی ممکن است به مرور زمان تکراری به نظر برسد و از جذابیت آن کاسته شود.
- حس ناتوانی: نبود ابزارهای دفاعی و عدم توانایی در مواجهه مستقیم با تهدیدات ممکن است باعث شود تا بازیکنان نتوانند به طور کامل آدرنالین خود را تخلیه کنند و احساس هیجان و تنش بیشتری را تجربه کنند.
گیم پلی بازی Still Wakes the Deep