در این قسمت از ایکستراگیم به نقد و بررسی بازی Stray | ماجراجویی گربه ای یک بازی ماجراجویی سوم شخص است که توسط استودیوی BlueTwelve Studio ساخته شده و توسط Annapurna Interactive منتشر شده است می پردازیم. این بازی در 19 جولای 2022 منتشر شد و برای پلتفرمهای پلیاستیشن 4، پلیاستیشن 5 و رایانههای شخصی (PC) در دسترس است. در “Stray”، بازیکنان در نقش یک گربه بیخانمان قرار میگیرند که در یک شهر سایبرپانک گرفتار شده است. این شهر پر از رباتها و دیگر موجودات عجیب و غریب است.
اطلاعات بازی Stray | ماجراجویی گربه ای
ژانر: ماجراجویی
تاریخ انتشار: 28 تیر ۱401
پلتفرم ها: PlayStation 5, Nintendo Switch, PlayStation 4, macOS, PC
ناشر بازی: Annapurna Interactive
شرکت سازنده: Bluetwelve
درجه سنی بازی: 18+
نگاهی به بازی Stray | ماجراجویی گربه ای
در این بازی، در دنیای خرابشدهای به نام Old City که دیگر اثری از انسانها در آن نیست، موجودات خطرناک به نام Zurk همهچیز را بلعیدهاند. داستان بازی با سقوط گربهای از محیط بیرون به این شهر آغاز میشود. گربه که به دنبال راهی برای خروج از این شهر پرخطر است، در طول بازی با رباتی به نام B12 آشنا میشود که به او در روشن کردن محیطهای تاریک و ترجمه نوشتهها کمک میکند. گیمپلی بازی بهدلیل طراحی محدود شدهاش، آزادی عمل زیادی به بازیکن نمیدهد و تنها در موقعیتهای خاص میتوانند فعالیتهایی مثل پریدن و تعامل با آیتمها را انجام دهند. این طراحی باعث کاهش مشکلات پیچیده و گمراهی میشود. داستان بازی و شخصیتهای آن بهخوبی پرداخته شدهاند و پایان بازی با یک پیچش جذاب، بازیکنان را شگفتزده میکند.
بازی “Stray” فراتر از یک شبیهساز بامزه از زندگی گربههاست و در واقع به بررسی عمیقتری از جهان و داستان خود میپردازد. بازیکنان در نقش یک گربهی جذاب وارد دنیای پر از راز و معما میشوند که در ابتدا به نظر میرسد دنیای طبیعی و آرامی باشد، اما به تدریج با موجودات ناشناخته و فناوریهای عجیب روبهرو میشوند.در طول بازی، گربه به حل معماها و کشف جزئیات مختلف دنیای بازی مشغول میشود، از جمله سوالاتی درباره وضعیت خالی شهر، واکنشهای عجیبی که به صدای گربه نشان داده میشود، و موجودات مرموزی که در شهر حضور دارند. “Stray” به خوبی این جزئیات را به داستان و روایت کلی خود اضافه میکند و به بازیکنان امکان میدهد که احساسات مختلفی مانند غم، ترس، و تنهایی را تجربه کنند.
این بازی با طراحی هنری زیبا، صداگذاریهای تاثیرگذار و موسیقی متن مناسب، توانسته است به خوبی جهان خود را بسازد و تجربهای عمیق و جذاب برای بازیکنان فراهم کند. با وجود زیباییهای فنی، بازی با مشکلاتی مانند کاهش نرخ فریم و مشکلاتی در نمایش بدن رباتها روبهرو است که ممکن است به تجربه بازی آسیب بزند، هرچند این مشکلات مانع پیشرفت بازیکن نمیشود. بخشهای مختلف بازی شامل جستجوی خاطرات برای به دست آوردن کیفی رنگارنگ، سکانسهای تعقیب و گریز با Zurkها، و مراحل مخفیکاری ساده به جذابیت بازی افزوده است.
شخصیت گربه در بازی به خوبی طراحی شده و رفتارهای واقعی گربهها مانند میو کردن و اسکرچ کردن را به نمایش میگذارد. قابلیتهای خاص کنترلر DualSense نیز تجربه بازی را ارتقا میدهند، با ویژگیهایی مثل تغییر سفتی Adaptive Triggers و صدای خِرخِر جویاستیک هنگام خواب. به طور کلی، بازی “Stray” با طراحی دقیق و توجه به جزئیات، تجربهای دلپذیر و جذاب برای بازیکنان فراهم میآورد. در حالی که بازی شامل لحظات سرگرمکنندهای از حل پازلها و فرار از دشمنها است، مکانیزمهای گیمپلی به نظر میرسد محدود و کمعمق باشند. به طور خاص، تلاش برای راهاندازی سیستمها و فرار از موجودات خطرناک تنها چند بار به یاد ماندنی به کار میرود و تکرار فعالیتهای مشابه مانند جمعآوری و تحویل آیتمها، به تجربهی بازی تکراری افزوده است.
گرچه پازلها و برخی بخشهای گیمپلی به خوبی طراحی شدهاند و به تجربهی بازی عمق میبخشند، در مجموع گیمپلی نتوانسته به اندازهی کافی چالشبرانگیز و متنوع باشد. بازی بیشتر بر قصهگویی و جهانسازی تمرکز دارد و سعی دارد با طرح سوالات و پاسخهای جذاب، احساسات بازیکنان را درگیر کند. “Stray” نشاندهندهی تواناییهای استودیو BlueTwelve در طراحی داستان و جهان بازی است و از آنجا که بازی به درستی برخی از سوالات را در ذهن مخاطب ایجاد میکند، میتواند توجه و تفکر بازیکنان را پس از پایان بازی نیز جلب کند. در نهایت، با وجود نقاط قوت و ضعفهای مشخص، “Stray” به دلیل توجه به جزئیات و قصهگویی خود، به تجربهای ارزشمند تبدیل شده است.
در بازی “Stray”، قابلیتهای مبارزه نسبت به بسیاری از بازیهای دیگر به شکل محدودی استفاده میشود و به طور کلی، تمرکز اصلی بازی بر روی گیمپلی کاوش و حل پازلهاست. به طور خاص، مبارزات در “Stray” به دو بخش اصلی تقسیم میشود:
مبارزات با Zurkها: دشمنان اصلی بازی موجوداتی به نام Zurk هستند که به صورت گروهی و در برخی از نقاط خاص شهر ظاهر میشوند. در این بخشهای بازی، شما باید با استفاده از سرعت و ذکاوت خود از Zurkها فرار کنید. تعاملات مبارزهای با Zurkها به صورت مستقیم نیست؛ بلکه شما باید از محیط استفاده کنید و از موانع و ابزارها برای دور نگهداشتن یا منحرف کردن آنها بهره ببرید.
سکانسهای تعقیب و گریز: در طول بازی، سکانسهای تعقیب و گریز وجود دارد که در آنها باید از Zurkها یا دیگر خطرات محیطی فرار کنید. این بخشها بیشتر به تجربهای اکشن و پرتنش تبدیل میشوند، اما به طور کلی بر مبارزات مستقیم تمرکز ندارند. شما باید از محیط به درستی استفاده کنید، مسیرهای امن پیدا کنید و از موانع برای جلوگیری از برخورد با دشمنان بهره ببرید.
در کل، مبارزات در “Stray” بسیار محدود و کمتعداد هستند و بیشتر به عنوان یک عنصر جانبی برای افزودن تنوع به گیمپلی و افزایش تنش استفاده میشوند. استودیو BlueTwelve به جای تمرکز بر روی مکانیزمهای مبارزاتی پیچیده، بر روی ساخت یک تجربه جذاب از کاوش در دنیای سایبرپانک و تعامل با شخصیتها و محیط تمرکز کرده است. آهنگساز بازی “Stray” مایکل گامو (Mick Gordon) است، که برای آثارش در دنیای بازیهای ویدیویی شهرت زیادی دارد. مایکل گامو به خاطر موسیقیهای پرانرژی و تاثیرگذار در سری بازیهای “DOOM” (به ویژه “DOOM” (2016) و “DOOM Eternal”) شناخته میشود.
برای بازی “Stray”، مایکل گامو موسیقی متن منحصربهفردی را خلق کرده است که به خوبی با فضای سایبرپانک و محیط دنیای بازی هماهنگ است. موسیقی این بازی به عنوان یکی از عوامل تقویتکنندهی جو و احساسی بازی عمل میکند و به خلق تجربهای عمیق و غوطهورکننده برای بازیکنان کمک میکند. آثار گامو در “Stray” به خوبی توانستهاند احساسات مختلفی مانند تنهایی، ترس و امید را به تصویر بکشند و به توسعهی داستان و فضای بازی کمک کنند.
تصاویر محیط بازی Stray | ماجراجویی گربه ای
نکات مثبت و منفی بازی Stray | ماجراجویی گربه ای
از نکات مثبت بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- گرافیک هنری زیبا و جزییات دقیق: طراحی محیطهای بازی با دقت و زیبایی خاصی انجام شده است. رنگهای نئونی و بافتهای مختلف شهری به خوبی به تصویر کشیده شدهاند و تجربهای بصری جذاب فراهم میکنند.
- موسیقی متن و صداگذاری فوقالعاده: موسیقی متن ساخته شده توسط مایکل گامو و صداگذاری محیطی به خوبی با جو و فضای بازی هماهنگ است و به تقویت احساسات مختلف مانند تنهایی و امید کمک میکند.
- شخصیتپردازی و رفتار گربه: رفتارها و حرکات طبیعی گربه، مانند میو کردن و اسکرچ کردن، به خوبی به تصویر کشیده شده و حس واقعی بودن را به بازیکن منتقل میکند. تعاملات با محیط به طور معقول و جذاب طراحی شدهاند.
- جهانسازی و داستان جذاب: دنیای بازی به خوبی طراحی شده و داستان آن دارای عمق و مفاهیم جذابی است. کشف رازها و بررسی جزئیات جهان بازی باعث ایجاد تجربهای غنی و درگیرکننده میشود.
- ایجاد تنوع با مراحل مخفیکاری و تعقیب و گریز: بخشهای مخفیکاری و سکانسهای تعقیب و گریز با Zurkها به تنوع گیمپلی کمک میکنند و به تجربه بازی عمق و هیجان میبخشند.
از نکات منفی بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- محدودیتهای گیمپلی و مکانیزمهای مبارزه: مبارزات در بازی به طور کلی محدود و کمتنوع هستند. مکانیزمهای مبارزه و گیمپلی چالشبرانگیز به اندازه کافی توسعه نیافتهاند و بخشهای اکشن ممکن است به تکرار بیافتند.
- مشکلات فنی و کاهش نرخ فریم: بازی با مشکلات فنی مانند کاهش نرخ فریم در برخی از صحنهها و مشکلاتی در نمایش بدن رباتها مواجه است که ممکن است تجربه بازی را مختل کند. این مشکلات ممکن است با پچهای بعدی بهبود یابند، اما در زمان عرضه به چشم میآیند.
- فعالیتهای تکراری:در بازی چندین بار با فعالیتهای تکراری مانند جمعآوری آیتمها و تحویل آنها به شخصیتها مواجه میشوید. این موارد میتوانند به تجربه بازی خستهکنندهای منجر شوند.
- عمق کم پازلها و مکانیکهای گیمپلی: پازلها و مکانیکهای گیمپلی پیچیدگی و عمق زیادی ندارند. این امر ممکن است باعث شود که برخی از بخشهای بازی نتوانند به اندازه کافی چالشبرانگیز و جذاب باشند.
گیم پلی بازی Stray | ماجراجویی گربه ای