در این قسمت از ایکستراگیم به نقد و بررسی بازی The First Descendant | اولین نسل یک بازی ویدیویی چندنفره و تیراندازی سوم شخص (third-person shooter) است که توسط شرکت کرهای Nexon توسعه یافته و منتشر شده است می پردازیم. این بازی ترکیبی از اکشن پرتحرک، عناصر RPG (نقشآفرینی) و همکاری چندنفره را ارائه میدهد. در این بازی، بازیکنان در نقش “وارثان” (Descendants) ظاهر میشوند و در دنیایی پسا-آخرالزمانی به مبارزه با موجودات بیگانه و دشمنان قدرتمند میپردازند.
اطلاعات بازی The First Descendant
ژانر: اکشن، شوتر، ماجراجویی
تاریخ انتشار: 12 تیر 1403
پلتفرم ها: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X and Series S, PC
ناشر بازی: Nexon, Nexon Korea
شرکت سازنده: NEXON Games
درجه سنی بازی: 18+
نگاهی به بازی The First Descendant
بازی The First Descendant یک دنیای علمیتخیلی را به تصویر میکشد که در آن بشریت با تهدیدی بزرگ و بیگانه به نام “وکسون” (Vulgus) روبرو میشود. این بیگانگان از بعد دیگری آمدهاند و قصد دارند دنیا را تحت کنترل خود درآورند. داستان بازی در یک دنیای پسا-آخرالزمانی اتفاق میافتد که پس از هجوم این بیگانگان، تمدن بشری به شدت آسیب دیده است. در این دنیا، بازیکنان در نقش “وارثان” یا همان “Descendants” قرار میگیرند؛ افرادی که از طریق یک نیروی مرموز به نام “قدرت وارث” (Descendant’s Power) به تواناییهای فوقالعادهای دست یافتهاند. این افراد تنها امید بشریت برای مقاومت در برابر هجوم وکسونها هستند. وارثان از طریق این قدرت، به مهارتها و تواناییهای خارقالعاده دست مییابند که به آنها امکان میدهد در برابر دشمنان بیگانه ایستادگی کنند.
داستان بازی حول تلاشهای وارثان برای دفاع از بقایای بشریت و بازپسگیری سرزمینهای از دست رفته متمرکز است. بازیکنان باید با همکاری یکدیگر در مأموریتهای مختلفی شرکت کنند که شامل نبردهای بزرگ، کشف رازهای مربوط به وکسونها و پیدا کردن منابع و فناوریهای از دست رفته است. در طول بازی، بازیکنان با شخصیتهای مختلفی روبرو میشوند که هر کدام داستان و انگیزههای خود را دارند. همچنین، بازیکنان در طول بازی با انتخابها و تصمیمگیریهایی مواجه میشوند که میتواند بر روی مسیر داستان و سرنوشت شخصیتها تأثیرگذار باشد.
یکی از نکات محوری داستان، کشف منبع و طبیعت نیرویی است که به وارثان این قدرتهای ویژه را داده است. این نیرو به نظر میرسد که ارتباط مستقیمی با دشمنان بیگانه و دنیای آنها دارد. وکسونها دشمنان اصلی بازی هستند که قصد دارند تمام جهان را تحت سلطه خود درآورند. بازیکنان باید بفهمند که این موجودات از کجا آمدهاند و هدف نهایی آنها چیست. داستان بازی همچنین بر تلاشهای بازماندگان برای حفظ بقا و ایجاد اتحادهای جدید برای مقابله با تهدیدهای بزرگتر تأکید دارد. در نهایت، داستان بازی The First Descendant دربارهی مبارزه برای بقا در جهانی است که در آستانهی نابودی قرار دارد. بازیکنان باید با ترکیب تواناییهای ویژه خود و همکاری با دیگر وارثان، سرنوشت بشر را تغییر دهند و رازهای پنهان این دنیا را کشف کنند.
بازی The First Descendant که توسط شرکت Nexon توسعه یافته است، یکی از چشمگیرترین بازیهای چندنفره آنلاین در سالهای اخیر از نظر جلوههای بصری است. این بازی از موتور قدرتمند Unreal Engine 5 بهره میبرد که امکان ایجاد محیطهای خیرهکننده و تجربهای واقعگرایانه را فراهم میکند. در ادامه، نقد کاملی از جلوههای بصری این بازی ارائه میشود. یکی از برجستهترین ویژگیهای بصری این بازی، کیفیت بالای گرافیک و طراحی محیطهای آن است. محیطهای بازی به طرز شگفتآوری پرجزئیات و متنوع هستند. از شهرهای ویرانشده با بقایای تمدن بشری تا جنگلهای سرسبز و مکانهای فضایی پیچیده، هر محیط به طور منحصر به فرد طراحی شده و از نظر هنری بسیار زیباست. سایهپردازیهای واقعگرایانه، نورپردازی پویا و اثرات آب و هوا به خلق فضایی زنده و پویا کمک کردهاند.
مدلسازی شخصیتها، چه انسانها و چه بیگانگان، با دقت بالا انجام شده است. هر شخصیت دارای جزئیات فراوانی است که در لباسها، زرهها، و سلاحها مشاهده میشود. انیمیشنهای حرکتی این شخصیتها بسیار نرم و طبیعی هستند، بهویژه در هنگام مبارزه و استفاده از تواناییهای ویژه. دشمنان نیز به طرز ترسناکی طراحی شدهاند و هر یک از آنها دارای ظاهری منحصر به فرد است که به خوبی با فضای تیره و تاریک بازی همخوانی دارد. بازی The First Descendant در زمینه افکتهای ویژه بسیار قوی عمل میکند. افکتهای بصری مرتبط با استفاده از قدرتهای ویژه وارثان، مانند انفجارهای انرژی، نورهای درخشان و پرتوهای لیزری، نه تنها جذابیت بصری دارند، بلکه به تجربه بازی نیز هیجان و تنوع بیشتری میبخشند. نورپردازی دینامیک بازی که به تغییرات روز و شب و تغییرات محیطی واکنش نشان میدهد، به طور خاص بسیار چشمگیر است. تغییرات نوری در محیطهای تاریک و روشن به خوبی پیادهسازی شده و حس حضور در یک دنیای زنده و پویا را به بازیکن منتقل میکند.
فیزیک بازی و قابلیت تخریبپذیری محیط نیز به تجربه بصری بازی اضافه میشود. تخریبپذیری برخی از عناصر محیطی، مانند دیوارها و موانع، به بازیکنان اجازه میدهد تا از تاکتیکهای مختلفی در مبارزات استفاده کنند. این ویژگی، علاوه بر افزایش واقعگرایی بازی، به بازیکنان این امکان را میدهد که با محیط به صورت فعال تعامل داشته باشند. با وجود کیفیت بالای جلوههای بصری، بازی در اکثر سیستمها به خوبی اجرا میشود. توسعهدهندگان توانستهاند بازی را بهینهسازی کنند تا در عین ارائه گرافیکی چشمگیر، عملکردی روان و بدون لگ را ارائه دهد. این موضوع برای یک بازی چندنفره آنلاین که نیاز به پاسخگویی سریع دارد، بسیار مهم است.
در مجموع، The First Descendant از لحاظ جلوههای بصری یک بازی بسیار قوی و چشمنواز است که با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته توانسته دنیایی واقعگرایانه و پرجزئیات را خلق کند. از طراحی محیطها و مدلسازی شخصیتها گرفته تا افکتهای ویژه و نورپردازی، همه چیز در این بازی به گونهای طراحی شده که تجربهای بصری بهیادماندنی برای بازیکنان فراهم کند. اگرچه در برخی مواقع شلوغی بیش از حد محیط و افکتها ممکن است مشکلساز شود، اما این موارد در مقابل زیبایی کلی و قدرت بصری بازی چندان قابل توجه نیستند.
بازی The First Descendant از نظر گیمپلی ترکیبی از عناصر مختلفی را ارائه میدهد که تجربهای هیجانانگیز و عمیق برای بازیکنان ایجاد میکند. این بازی به عنوان یک عنوان چندنفره آنلاین و تیراندازی سوم شخص (third-person shooter) طراحی شده و دارای بخشهای متنوعی است که هر کدام به نوبه خود جذابیتهای خاصی دارند. مبارزه و تیراندازی هسته اصلی گیمپلی The First Descendant است. بازیکنان میتوانند از انواع سلاحهای مختلف شامل تفنگهای تکتیر، مسلسلها، شاتگانها، و سلاحهای سنگین استفاده کنند. علاوه بر سلاحهای گرم، هر شخصیت (وارث) به تواناییهای ویژهای مجهز است که میتواند در مبارزات مورد استفاده قرار گیرد. این تواناییها شامل قدرتهای جادویی، حملات فیزیکی فوقالعاده، و قابلیتهای استراتژیک مانند ایجاد سپرهای محافظتی یا احضار موجودات کمکی میشود.
هر شخصیت در بازی دارای مجموعهای از تواناییهای ویژه است که میتواند به مرور زمان و با پیشرفت در بازی تقویت شود. این تواناییها بسته به شخصیت انتخابی متنوع هستند و بازیکنان باید بر اساس سبک بازی خود این تواناییها را بهینهسازی کنند. به کارگیری درست این تواناییها در مبارزات میتواند تفاوت بزرگی در نتیجه نبرد ایجاد کند و به بازیکنان امکان دهد تا استراتژیهای مختلفی را در مقابله با دشمنان اتخاذ کنند. بازی دارای یک سیستم مأموریتی گسترده است که شامل مأموریتهای اصلی و فرعی میشود. مأموریتهای اصلی داستان بازی را پیش میبرند و بازیکنان را با چالشهای بزرگتری روبرو میکنند، در حالی که مأموریتهای فرعی معمولاً برای به دست آوردن منابع، ارتقاء تجهیزات، و تقویت شخصیتها استفاده میشوند. برخی مأموریتها نیازمند همکاری تیمی و برنامهریزی استراتژیک هستند و بازیکنان باید با دیگران هماهنگی داشته باشند تا بتوانند مأموریتها را با موفقیت به پایان برسانند.
The First Descendant به شدت بر روی بازی چندنفره و همکاری تیمی تمرکز دارد. بازیکنان میتوانند تیمهایی تا چهار نفر تشکیل دهند و در کنار هم به مبارزه با دشمنان و انجام مأموریتها بپردازند. هر عضو تیم میتواند نقش خاصی را ایفا کند، مثلاً یکی میتواند در نقش پشتیبان ظاهر شود و دیگری به عنوان حملهور اصلی عمل کند. همکاری موثر بین اعضای تیم برای موفقیت در مأموریتهای سخت و مقابله با دشمنان قدرتمند ضروری است.
بازی دارای یک سیستم پیشرفت است که به بازیکنان اجازه میدهد شخصیت خود را ارتقاء دهند. این شامل ارتقاء سطح (Level) شخصیت، بهبود تواناییها، و باز کردن مهارتهای جدید است. همچنین بازیکنان میتوانند تجهیزات و سلاحهای خود را ارتقاء دهند و آنها را با ویژگیهای بهتر تجهیز کنند. این سیستم به بازیکنان انگیزه میدهد تا به کاوش در بازی ادامه دهند و مأموریتهای بیشتری را انجام دهند تا تجهیزات و تواناییهای خود را بهبود بخشند.
یکی از بخشهای مهم گیمپلی بازی، مبارزات با غولهای بزرگ یا همان Bosses است. این مبارزات به شدت چالشبرانگیز و نیازمند برنامهریزی و همکاری دقیق بین اعضای تیم هستند. هر غول دارای الگوهای حمله و نقاط ضعف خاصی است که بازیکنان باید آنها را شناسایی کنند و به صورت تیمی برای شکست دادن آنها اقدام کنند. بازیکنان میتوانند شخصیتهای خود را از نظر ظاهر و تجهیزات بهطور کامل سفارشیسازی کنند. این شامل انتخاب لباسها، زرهها، سلاحها و حتی تغییر رنگها و الگوهای ظاهری است. این ویژگی به بازیکنان این امکان را میدهد که شخصیتهای خود را به شکل دلخواه خود درآورند و حس تعلق بیشتری به کاراکترهای خود داشته باشند.
دنیای بازی به گونهای طراحی شده که بازیکنان را تشویق به کاوش در محیطهای گسترده و یافتن اسرار پنهان میکند. در محیطهای بازی، علاوه بر مبارزات و مأموریتها، موارد متنوعی برای کشف و جمعآوری وجود دارد که میتواند به پیشرفت شخصیت و تجهیزات کمک کند. The First Descendant از گیمپلی چندلایه و پرمحتوایی برخوردار است که توانسته تجربهای سرگرمکننده و چالشبرانگیز را ارائه دهد. ترکیب مبارزات پرتحرک، تواناییهای ویژه، سیستم پیشرفت و ارتقاء، و همکاری تیمی باعث شده تا این بازی به عنوان یک تیراندازی چندنفره متفاوت و جذاب شناخته شود. همچنین، تمرکز بر مبارزات با غولهای بزرگ و سیستم سفارشیسازی عمیق، به بازیکنان امکان میدهد تا تجربهای شخصیسازی شده و منحصر به فرد داشته باشند.
آهنگساز بازی The First Descendant، اینون زور (Inon Zur)، یکی از آهنگسازان برجسته و تحسینشده در صنعت بازیهای ویدیویی است. او به خاطر آثار خود در بازیهای مشهوری مانند Fallout، Dragon Age، Prince of Persia و The Elder Scrolls شهرت یافته است. موسیقیهای زور معمولاً دارای تمهایی حماسی و دراماتیک هستند که به خوبی با فضای داستانی و احساسی بازیها تطابق دارند. Inon Zur چندین بار برای موسیقیهایش جوایز مختلفی را کسب کرده و نامزد شده است. موسیقیهای او برای بازیهای مختلف، علاوه بر بازیها، در فیلمها و تلویزیون نیز مورد استفاده قرار گرفتهاند. Inon Zur با تجربهی گسترده و استعدادی که در خلق موسیقیهای جذاب و ماندگار دارد، به عنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت در ایجاد فضای صوتی The First Descendant شناخته میشود. موسیقیهای او همواره بخش مهمی از تجربه بازی برای بازیکنان بوده و توانستهاند بهخوبی حس و حال جهان بازی را منتقل کنند.
تصاویر محیط بازی The First Descendant
نکات مثبت و منفی بازی The First Descendant
از نکات مثبت بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- گرافیک خیرهکننده: The First Descendant با استفاده از موتور Unreal Engine 5 از گرافیک بسیار پیشرفتهای برخوردار است. محیطهای بازی، نورپردازی و افکتهای ویژه، همگی بهطور چشمگیری زیبا و واقعگرایانه طراحی شدهاند.
- مبارزات پرتحرک و هیجانانگیز: مبارزات بازی سریع، پرتنش و مهیج هستند. بازیکنان میتوانند از سلاحها و تواناییهای ویژه مختلفی برای شکست دشمنان استفاده کنند که به تنوع و عمق گیمپلی کمک میکند.
- همکاری تیمی: بازی بر همکاری تیمی تمرکز دارد و بازیکنان میتوانند بهصورت گروهی مأموریتها را انجام دهند. این عنصر همکاری و استراتژی باعث میشود تجربه بازی بیشتر جذاب و چالشبرانگیز باشد.
- تنوع شخصیتها و تواناییها: بازیکنان میتوانند از میان شخصیتهای مختلفی انتخاب کنند که هرکدام تواناییها و مهارتهای خاص خود را دارند. این تنوع به بازیکنان اجازه میدهد سبک بازی خود را انتخاب و تجربه کنند.
- مبارزات با غولهای بزرگ: مبارزات با غولهای بزرگ (Boss Fights) در این بازی بسیار جذاب و چالشبرانگیز طراحی شدهاند. این مبارزات نیازمند استراتژی، همکاری تیمی و استفاده درست از تواناییها هستند.
از نکات منفی بازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- قابلیتهای شلوغ و پرزرق و برق: در برخی مواقع، افکتهای ویژه و شلوغی محیط ممکن است دید بازیکنان را مختل کرده و تمرکز آنها را کاهش دهد. این موضوع میتواند در مبارزات شلوغ مشکلساز باشد و تجربه بازی را تحت تأثیر قرار دهد.
- تکراری شدن مأموریتها: برخی از مأموریتها و چالشهای بازی ممکن است پس از مدتی تکراری به نظر برسند. این موضوع ممکن است باعث شود که بازیکنان حس کنند بازی کمی یکنواخت شده است.
- وابستگی به همکاری تیمی: در حالی که همکاری تیمی یکی از نقاط قوت بازی است، اما این ویژگی ممکن است برای بازیکنانی که ترجیح میدهند بهصورت تکنفره بازی کنند، مشکلساز باشد. برخی مأموریتها و مبارزات به شدت به همکاری تیمی وابسته هستند.
- بهینهسازی: هرچند بازی از نظر گرافیکی بسیار قدرتمند است، اما این موضوع ممکن است برای سیستمهای ضعیفتر چالشهایی را ایجاد کند. برخی بازیکنان ممکن است با مشکلات فنی یا کاهش فریم مواجه شوند.
- داستان نهچندان عمیق: در حالی که بازی دارای یک داستان کلی است، اما این داستان ممکن است به اندازه کافی عمیق یا جذاب نباشد تا بازیکنان را بهطور کامل درگیر کند. این موضوع میتواند برای بازیکنانی که به دنبال یک داستان عمیق و پیچیده هستند، ناامیدکننده باشد.